Asociatia "Miros de cer" si profiturile sale de milioane de euro

Radu Alexandru Nica regizeaza la Chicago

Intre 19 Martie si 25 Aprilie la Chicago este pus in scena spectacolul de teatru Horses at the Window (Caii la Fereastra) de Matei Visniec, la Trap Door Theatre, de catre regizorul sibian Radu Alexandru Nica. In vara piesa impreuna cu actorii americani urmeaza sa plece in turneu in Romania.
Am realizat un interviu in exclusivitate cu regizorul roman, si am surprins cateva momente din timpul repetitiilor, cat si un scurt interviu cu Beata Pilch, director artistic/ co-fondatoarea teatrului si actrita in piesa mai sus amintita.
http://www.trapdoortheatre.com/
Interviu cu Beata Pilch director Trap Door Theatre



 În pauza dintre două repetiţii am stat de vorba cu regizorul sibian şi l-am rugat să ne dea mai multe detalii despre aceast spectacol. Bine aţi venit la Chicago, cu ce ocazie sunteţi aici ?
Radu Alexandru Nica: Vă mulţumesc. N-am venit chiar în vizită, sunt cu un spectacol la Trap Door Theatre. Aceasta este o companie care a fost în România şi a văzut unul din spectacolele mele "Balul", din cadrul Festivalului Internaţional de Film de la Sibiu, şi le-a plăcut foarte mult. De asemenea autorul acestei piese, Matei Vişniec, care este unul dintre cei mai importanţi dramaturgi români, cel puţin cel mai jucat la ora actuală peste hotare, a fost foarte încântat de piesa mea, şi aşa s-au legat lucrurile. Pe de altă parte a fost cooptat şi Centrul Cultural Roman de la New York, care a finanţat în parte acest proiect, motiv pentru care mă aflu acum aici la Chicago şi într-o săptămână avem premiera.
Prima dată la Chicago?
Radu Alexandru Nica: Da, prima dată în America şi totodată la Chicago.
Câteva detalii despre această piesă?
Radu Alexandru Nica: Este o piesă mai veche a lui Matei Vişniec. Un text care i se poate reproşa ceea ce i se reproşa şi lui Blaga, puţin cam poetic sau preponderent poetic şi mai puţin dramatic. Este un text care tocmai prin asta provoacă un regizor, cum îi creezi o satură dramaturgică unui astfel de text. Este un text despre război, de unde probabil şi opţiunea pentru acest text, o temă de foarte mare actualitate în America. Este însă şi un text despre felul în care războiul alterează relaţiile dintre bărbaţi şi femei, felul in care se instalează non-comunicarea. Sunt trei scene, trei situaţii diferite în care este urmărită relaţia mamă-fiu, tată-fiică şi relaţia soţ-soţie.
Chiar doream să vă întreb ţinând cont că este o temă legată de război, cine a ales această piesă?
Radu Alexandru Nica: Da, piesa a fost aleasă de americani. Lucrez pentru prima dată aşa la comandă cum se face în vest, adică este un director artistic care decide textul şi regizorul este ales, şi acesta acceptă sau nu. În România sistemul este, Slavă Domnului din punctul meu de vedere, diferit, eu îmi aleg textele pe care le lucrez.
Din 2004 lucraţi la teatrul din Sibiu unde aţi obţinut un premiu important, premiul Uniter pentru piesa "Nora". Piesa "Hamlet", de asemenea a avut şi ea mare succes anul trecut, de unde atâta entuziasm şi atâta talent ca să reuşesti şi să ai succes în această meserie?
Radu Alexandru Nica: Talentul nu ştiu, ori de la părinţi, ori de la Dumnezeu, habar nu am de unde vine şi cât de mult este. Entuziasm există, dacă n-ar exista nici nu ar trebui să faci meseria asta. Ce mă interesează pe mine este ca prin teatru să abordez probleme care mă obsedează pe mine. De pildă cum este necomunicarea, în ce măsură credinţa sau anumită etică socială şi chiar religioasă mai este necesară în ziua de astăzi. Să nu mă înţelegeţi greşit, nu practic un teatru religios, ci este o obsesie de a-ţi găsi locul în lume, una dintre căi prin care poţi să te descoperi pe tine, şi în mod particular în teatru poţi să faci asta alături de mai mulţi oameni. Cam astea sunt lucrurile care mă mână pe mine în luptă.
La Chicago există o comunitate importantă de români, în ce măsură piesa aceasta va fi adresată lor sau americanilor?
Radu Alexandru Nica: Nu cred că este un spectacol cu public ţintă, adică şi estetica textului este aşa de anii 80. Totul se întâmplă într-un timp şi un spaţiu care nu sunt precis definite, deci nu există un pu­blic ţintă. Nu pot spune că este un text românesc care se adresează special românilor sau americanilor. Se adresează într-un fel americanilor prin tema războiului, se adresează însă şi românilor, pentru că are o lume care este bântuită de idei preconcepute, de obsesii pe care le aveau românii care visau la libertate in anii 80. Textul este însă unul comic într-o oarecare măsura, eu încercând să speculez anumite aspecte comice ale textului, mai mult decât pe cele dramatice, şi cred că în condiţiile astea de criză cine vrea poate să se mai si distreze. Prin asta cred că mă adresez tuturor.
O invitaţie pe care aţi dori să o adresaţi românilor din Chicago?
Radu Alexandru Nica: Să vină la teatru că dacă nu mă înşel sunt chiar primul regizor român care montează la Chicago, şi cine ştie când va veni următorul.
Să spunem cititorilor când a avut loc această premieră?
Radu Alexandru Nica: Premiera a avut loc pe 19 martie şi se joacă timp de o lună şi jumătate la sfârşit de săptămână, începând de joi până sâmbătă. Joi chiar se poate intra două persoane la preţul de un bilet, care costă 20 de dolari.
Vă mulţumesc, vă doresc mult succes în continuare şi să sperăm că vor veni câţi mai mulţi români la spectacol.
Radu Alexandru Nica: Îi aşteptăm cu drag .


Comentarii