- Solicitați un link
- Alte aplicații
- Solicitați un link
- Alte aplicații
Directorul FBI Chicago, Robert Grant ofera destul de rar astfel de
interviuri, dar a decis totusi sa imi acorde unul in exclusivitate.Asa cum am promis redau integral interviul cu, directorul FBI, Robert Grant oferit in EXCLUSIVITATE pentru presa romaneasca din SUA.
Marian Petruta: Care este rolul instituţiei pe care o conduceţi?
Robert Grant: FBI este principalul instrument de investigaţie al
Departamentului de Justiţie, avem de îndeplinit o misiune de securitate
şi investigare a criminalităţii la nivel naţional. Avem o misiune de
prevenire a terorismului atât pe plan naţional cât şi internaţional.
Avem de-a face cu spioni, cât şi de a evalua ameninţările externe cu
privire la secretele naţionale, cele de apărare, sau economice. Pentru
că foarte multe operaţiuni se desfăşoară în spaţiul virtual, pe
internet, avem de asemenea o misiune în ceea ce priveşte acest tip de
criminalitate cât şi cea de protecţie naţională. Protejăm infrastructura
naţională de care dispune SUA, investigăm infracţiuni financiare,
jafuri sau fraude bancare, fraude din domeniul asigurărilor, sau cazuri
de corupţie al funcţionarilor publici. Investigăm crima organizată, care
poate fi la nivel local sau chiar internaţional. Avem de a face cu
crima organizată din diferite zone Asia, Europa de Est sau Orientul
Mijlociu. Investigăm de asemenea infracţiuni legate de droguri şi
reţelele de distribuţie.
Rep: Dacă există poliţie de ce mai este nevoie de FBI?
R.G.: Statele Unite au un sistem de justiţie descentralizat, care are
de-a face cu modul în care au fost puse bazele acestei naţiuni. A
existat o suspiciune şi o neîncredere în a oferi prea multă putere
guvernului de la centru. Ca şi formă de guvernământ suntem organizaţi ca
şi Republică, care are 50 de state cu municipalităţi în interiorul lor,
care au propriile departamente de poliţie care implementează legile la
nivel statal. Acestea nu sunt însă autorizate să pună în aplicare
legile guvernului Statelor Unite. Biroul Federal de Investigaţii are
rolul de a investiga toate crimele la nivel federal, atât în interiorul
cât şi în exteriorul Statelor Unite, dar nu are jurisdicţie asupra
crimelor săvârşite la nivel local. De exemplu o crimă săvârşită în
oraşul Chicago nu este o infracţiune de nivel federal, ci una statală,
investigată de Poliţia Chicago. Dacă acea crimă sau infracţiune este
săvârşită asupra unui martor dintr-un tribunal american sau un oficial
al SUA, atunci devine o infracţiune la nivel federal. Deci există o
distincţie foarte clară în ceea ce privesc atribuţiile fiecăruia, însă
de foarte multe ori lucrăm şi cooperăm foarte bine împreună. De exemplu
cazurile de fraudă implică de cele mai multe ori un parteneriat între
noi şi poliţia locală. La fel şi investigaţiile grupurilor criminale sau
traficului de droguri se desfăşoară într-o colaborare permanentă pentru
că autorităţile locale cunosc mult mai bine situaţia la nivel local,
iar noi venim cu instrumentele şi resursele necesare de care cei la
nivel local nu dispun.
Rep: Când oamenii aud de FBI se gândesc la ce văd în filmele
de la televizor. Cât este realitate şi cât ficţiune în aceste filme?
R.G.: Personal nu prea mă uit la prea multe filme despre FBI la
televizor, pentru că de cele mai multe ori sunt departe de realitate.
Când vine vorba de filmele cu gangsteri din perioada prohibiţiei, există
un grad mai ridicat de acurateţe în ceea ce priveşte desfăşurarea
evenimentelor, dar în rest situaţia este diferită. Majoritatea agenţilor
FBI nu sunt îmbrăcaţi în echipamente speciale, nu poartă arme cu ei, nu
dau buzna în case spărgând uşi, sau împuşcând la întâmplare. Suntem
destul de rar implicaţi în cazuri în care să folosim armamentul din
dotare. Cei mai mulţi agenţi ai noştrii sunt pur şi simplu oameni care
investighează, iar abilităţile lor nu sunt măsurate în funcţie de cât de
bine trag cu arma, ci cât de bine pot comunica cu cineva care este
investigat, pentru a putea aduna acele informaţii, pune împreună, şi
apoi trage o concluzie.
Rep: În lumea în care trăim azi, după evenimentele de la 11
septembrie, 2001, cum s-au schimbat lucrurile în America, din
perspectiva dumneavoastră, a celor de la FBI?
Rep: Consideraţi că oamenii sunt mai în siguranţă acum decât
înainte?
R.G.: Cred că sunt mai protejaţi dar în diferite grade. Înainte de
9/11 noi eram un fel de faţadă de securitate pentru oameni, pentru că
aici în America veneau oameni persecutaţi şi cu probleme, din toate
colţurile lumii. Oamenii au realizat însă ulterior că cele două oceane
nu ne mai protejează chiar aşa cum credeam noi înainte. Trăim într-un
mediu global conectat la nivel internaţional, oamenii au început să
accepte acest lucru şi globalizarea vine cu ameninţări noi. Internetul
de exemplu este un lucru extraordinar pentru mulţi oameni, dar în
acelaşi timp a adus cu el ameninţări pentru copii, instituţii
financiare, pentru oameni care cumpără produse de pe internet. Acestea
sunt ameninţările pe care acum câţiva zeci de ani nu le aveam.
Globalizarea a avut un impact imens asupra Biroului Federal, a
publicului american, iar evenimentele de la 11 septembrie ne-au
reamintit doar că suntem conectaţi şi noi cu restul globului.
Rep: Există legi noi apărute după 9/11 despre care cetăţenii
au anumite îngrijorări cum că FBI sau guvernul le-ar invada intimitatea
prin anumite metode de ascultare a telefoanelor sau urmărire a
activităţilor bancare sau pe internet. Ce puteţi să ne spuneţi?
R.G.: În primul rând nu suntem interesaţi de discuţiile telefonice
ale tuturor cetăţenilor sau a tranzacţiilor financiare pe care aceştia
le fac. Avem prea mult de lucru ca să monitorizăm atâta lume, nu avem
resursele necesare şi oricum ne-am irosi timpul. În al doilea rând tot
ceea ce implică chestiuni private, precum tranzacţii financiare sau
înregistrări telefonice se fac cu aprobarea unei judecătorii federale.
Fie că este la un nivel de securitate naţională sau doar cazuri de
natură infracţională. Astfel de înregistrări şi monitorizări sunt făcute
doar cu aprobări, iar diferite ramuri ale guvernului ne oferă ajutor şi
monitorizează ceea ce facem. Chiar dacă am fost investiţi cu anumite
puteri suplimentare, multe din ele existau şi înainte. De exemplu de
curând preşedintele a reautorizat anumite metode de “furişare şi
observare” pe care le putem folosi. Unele persoane nu sunt de acord însă
cu astfel de practici. Ce facem de fapt este o percheziţie autorizată
de curtea judecătorească, doar că nu spunem persoanei respective că am
făcut acea percheziţie decât mai târziu. Avem motive foarte întemeiate
pentru care aveam nevoie de astfel de autoritate. Dacă de exemplu un
individ care este parte dintr-o celulă teroristă care are în plan să
comită acte criminale, fie pe teritoriul sau în afara Americii, este
implicat cu un grup de alte câteva personae, şi acele evidenţe există în
unul din computerele lor, vrem să putem accesa acele informaţii pentru
că ele ne pot da detalii despre ceilalţi membrii. Dacă am merge cu un
mandat tradiţional şi le-am bate la uşă să îl înmânăm, n-am avea
rezultatele dorite. Una din plângerile care pot fi auzite destul de des
de la agenţii FBI de top este cantitatea de muncă şi documentare în plus
care trebuie făcută, tocmai pentru că avem pe alţii deasupra noastră
care monitorizează astfel de investigaţii. Când punem o persoană sub
acuzare, aceasta are dreptul să vadă toate dovezile pe care le-am adunat
împortiva ei , pentru a putea vedea cât de puternic este cazul, cât de
reale sunt dovezile pentru a-şi pregăti apărarea. Acţiunile pe care le
inteprindem le facem cu gândul că acele evidenţe într-o bună zi vor
trebui să fie prezentate public la tribunal. Sunt unele metode de
securitate naţională pe care nu putem să le facem publice şi atunci
mergem la tribunal şi anunţăm dinainte cât anume vom face public din
evidenţele care le avem.
Rep: Avem la Chicago o comunitate destul de mare de români şi
printre cei care vin aici şi fac lucruri bune mai sunt unii care fac
lucruri mai puţin bune. Ce ne puteţi spune despre cazurile legate de
comunitatea românească?
R.G.: Avem destul de multe cazuri legate de comunitatea românească.
Nu putem spune că aveţi foarte mulţi românii răi în comunitatea
românească, fiecare comunitate are şi oameni mai puţin buni. Avem însă
în mod particular o problemă cu crima organizată din Romania, în ceea ce
priveşte anumiţi indivizi care folosesc internetul pentru a săvârşi
fraude. Un exemplu este cazul infracţiunilor săvârşite pe eBay în care
un număr de aproximativ 30 de persoane atât din România cât şi din
America au înşelat peste 1.000 de persoane cu mai multe milioane de
dolari. Am reuşit să arestăm din aceştia 24 de de indivizi, iar cea mai
mare pedeapsă primită de unul dintre ei a fost de 27 de ani. Aceste
tipuri de infracţiuni pe internet sunt nu doar aici în Chicago ci în mai
multe oraşe din America. Există adevărate reţele infracţionale care au
necesitat inclusiv colaborarea şi implicarea Poliţiei Române, cu care
avem o colaborare excelentă. Am identificat o problemă care o avem între
ţările noastre, dar am găsit şi căi de colaborare pentru a putea găsi
aceşti indivizi şi de a-i pune în închisoare. Cazurile internaţionale
sunt mai complicate, datorită suveranităţii fiecărei ţări. Cu unele avem
semnate tratate de extrădare, cum este cazul României cu care am semnat
unul de curând, cu altele însă nu avem. Cu unele ţări chiar dacă avem
astfel de tratate este greu să-i aducem înapoi datorită cerinţelor pe
care le au. De exemplu avem o relaţie foarte bună cu Mexicul dar dacă
este vorba de un caz în care persoana respectivă riscă pedeapsa
capitală, viziunile şi legile lor diferă de ale noastre şi nu vor
extrăda un om care riscă o astfel de sentinţă.
Rep: Care sunt domeniile principale în care românii sunt
implicaţi în activităţi ilegal?
R.G.: Sunt în principal implicaţi în activităţi din domeniul bancar,
al asigurărilor, şi în mod deosebit în cele legate de internet. N-aş
putea să vă spun exact motivul pentru care desfăşoară activităţi în
aceste domenii. Poate pentru că alţii deja le-au făcut şi învaţă de la
ei aceste deprinderi, până când autorităţile reuşesc să îi descopere.
Fraudele pe internet au fost destul de severe încât România şi SUA să le
considere o problemă majoră şi să înceapă să colaboreze. În trecut nu
ştiu dacă autorităţile române au avut dorinţa şi capacitatea de a
colabora mai bine cu noi, dar în prezent ştim că acest lucru se
întâmplă. În ultimii 3-4 ani există o colaborare foarte bună cu
autorităţile române. Este posibil ca problemele din trecut să se
datoreze lipsei de legi adecvate care să redreseze aceste probleme,
pentru că atunci când nu există legi şi o structură adecvată ia ceva
timp ca ele sa fie create şi implementate.
Rep: Pe lângă cei care au reuşit să scape din grupul eBay mai există şi alte persoane de origine română pe lista de fugitivi?
R.G.: În lista celor mai căutaţi români nu avem decât pe cei din grupul cu fraude pe eBay (Gabriel Constantin, Lucian Nanau, Constantin Lucan, Bela Balint, Adrian Duca, Dănuţ Coita, şi Andrei Agache). Il căutăm în special pe unul dintre ei care imediat ce a fost pus sub acuzare a reuşit să dispară. Împreună cu autorităţile române vom încerca să-i prindem indiferent unde se acund şi să-l aducem în faţa judecătorilor.
Rep: Pe lângă cei care au reuşit să scape din grupul eBay mai există şi alte persoane de origine română pe lista de fugitivi?
R.G.: În lista celor mai căutaţi români nu avem decât pe cei din grupul cu fraude pe eBay (Gabriel Constantin, Lucian Nanau, Constantin Lucan, Bela Balint, Adrian Duca, Dănuţ Coita, şi Andrei Agache). Il căutăm în special pe unul dintre ei care imediat ce a fost pus sub acuzare a reuşit să dispară. Împreună cu autorităţile române vom încerca să-i prindem indiferent unde se acund şi să-l aducem în faţa judecătorilor.
Rep: Ştiu că aveţi cazuri în care românii sunt sub
investigaţie pentru fraude în domeniul imobiliarelor şi împrumuturilor
bancare...
R.G.: Fraudele în domeniul împrumuturilor imobiliare a fost un
domeniu în creştere în ultimii ani. Am alocat foarte multe resurse
pentru acet tip de investigaţii. N-aş putea spune că este o problemă
deosebită doar în comunitatea românească. Este o problemă generală în
care sunt implicaţi foarte multe persoane care sunt de diferite etnii,
se cunosc, şi perpetuează astfel de infracţiuni. Această problemă o
putem găsit chiar şi în grupuri etnice care sunt aici în America de două
sute de ani, aria de extindere este foarte mare şi un număr important
de persoane au fost deja puse sub acuzare în zona metropolei Chicago. În
prezent nu avem o creştere a acestui tip de fraude ci mai degrabă un
declin. Este încă o problemă majoră dar am reuşit să fim destul de
eficienţi în a ne concentra în anihilarea unor astfel de grupuri care
săvârşeau infracţiuni în domeniul împrumuturilor bancare, lucru care se
datorează şi restricţiilor impuse de către bănci la acordarea de
împrumuturi.
Rep: Aveţi angajaţi de origine română şi care lucrează pentru
FBI aici la Chicago?
R.G.: Ştiu că avem şi angajaţi de origine română. De exemplu când
cineva în comunitatea musulmană vine la noi ne întreabă aceeaşi
întrebare, câţi musulmani lucrează pentru noi, este este împotriva legii
să întrebi pe cineva afilierea lui. Ştiu că avem persoane de origine
musulmană care lucrează pentru noi, dar nu-i clasificăm în funcţie de
originea lor etnică. Aş putea face un sondaj despre câţi angajaţi de
origine română avem, ţinând cont că existî o comunitate destul de mare
aici în zona Chicago.
Rep: Care sunt cerinţele pentru ca cineva să lucreze pentru
FBI?
R.G.: În primul rând trebuie să ai cetăţenia americană. Trebuie să
treci nişte verificări preliminare, care să fie destul de satisfăcătoare
încât să poţi primi aprobare să poţi lucra cu informaţii secrete.
Aceasta este una din dificultăţile unui cetăţean american a cărui
părinţi sunt de alte naţionalităţi. Este nevoie să verificăm informaţii
care merg înapoi în timp până în perioada copilăriei şi asta este uneori
dificil de făcut pentru un imigrant. Îmi amintesc cazul meu când am
fost angajat, au mers şi au vorbit cu profesorii din liceu, cu foştii
vecini, alţi oameni pe care-i cunoşteam şi despre care le-am povestit
dar şi cu unii despre care nu le-am spus. În acest fel îşi formează o
imagine despre tine, istoria ta financiară, dacă ai fost cândva
condamnat pentru ceva ilegal sau dacă ai folosit droguri. Trebuie să
treci apoi un test poligrafic, deci avem un standard destul de ridicat
pentru a fi acceptat. Este nevoie să ai studii superioare, uneori chiar o
anumită experienţă într-un anumit domeniu. Este o poziţie foarte
competitivă. Căutăm oameni care au abilităţi de a vorbi limbi străine,
care au lucrat sau călătorit în alte ţări pentru a avea experienţa
necesară. Acum douăzeci de ani lucrurile stăteau diferit. Era destul de
rar când eram implicaţi în cazuri înafara Statelor Unite, poate doar în
Canada sau Mexic. Când am venit în această funcţie aveam 20 de birouri
în alte ţări iar acum avem aproape 70. Chiar dacă alţii concediază
angajaţii, noi recrutăm în mod constant personal nou.
Rep: Care a fost cel mai important caz care a trebuit să-l
rezolvaţi în cariera dumneavoastră.
R.G.: Cred că cea mai importantă a fost investigarea propriului meu
şef în 1993, care până la urmă a şi fost demis. Eram parte dintr-o
echipă care trebuia să investigheze comportamentul său etic şi a fost
probabil cel mai special caz. De-a lungul timpului am fost implicat în
numeroase investigaţii de diferite categorii. Unele care sunt foarte
interesante nu pot din păcate să vorbesc despre ele pentru că sunt
secrete, şi ţin de securitatea naţională. Un lucru interesant pe care
l-am descoperit de-a lungul carierei mele călătorind şi-n alte ţări,
este faptul că indiferent de ţară, există o cultură a oamenilor legii
care doresc să servească ţara şi cetăţenii ei în mod onorabil fiind
dispuşi să creeze parteneriate cu alţii pentru a prinde şi pedepsi pe
cei care încalcă legea. Asta indiferent că este vorba de Rusia, China,
Mexic sau Statele Unite.
Rep: Cum vedeţi dumneavoastră importanţa mass mediei, în
special a celei etnice, în informarea cetăţenilor?
R.G.: Cred că este foarte importantă. Unul din lucrurile care le-am
învăţat în cariera mea, mai ales că vorbim de Chicago care are
comunităţi venite din toate părţile globului, este că pe măsură ce
aceşti oameni se obişnuiesc mai mult cu această ţară încep să aibă mai
multă încredere în autorităţi. Sunt unii imigranţi însă care provin din
ţări cu regimuri represive de care au fugit din cauza persecuţiei, şi
unde instituţii similare cu ale noastre sunt văzute negativ. Aceşti
oameni sunt mai greu de convins pentru că au impresia că FBI face parte
din aparatul represiv al guvernului. Este foarte important să reuşim să
ajungem în aceste comunităţi şi să le arătăm că noi suntem în slujba
legii şi a justiţiei, şi nu a unei persoane anume. Nu lucrăm pentru
preşedintele Americii, pentru democraţi sau republicani. Rolul nostru
este să investigăm legea şi să tratăm pe fiecare în mod egal. De cele
mai multe ori infracţiunile se perpetuează în comunităţi de oameni care
au imigrat din astfel de ţări în care oamenilor le este teamă să se
adreseze autorităţilor şi oamenilor legii. Din acest punct de vedere
mass-media joacă un rol foarte important în educarea cetăţenilor, ca o
voce independentă, arătând că oamenii legii în America sunt onorabili,
de încredere, şi ei sunt cei cărora trebuie să te adresezi când ai fost
victima unei ilegalităţi. Nu trebuie să lăsaţi aceşti oameni să continue
ilegalităţile doar pentru că ei sunt convinşi că nu te vei adresa
autorităţilor, ci trebuie să contactaţi Poliţia sau FBI.
P.S. Cei de la FBI ne-au mai informat asupra faptului că ei
încurajează cetăţenii să raporteze ilegalităţile de care au cunoştinţă.
Chiar dacă nu au un statut legal în America, oamenilor nu trebuie să le
fie frică că vor fi deportaţi pentru că nu este rolul şi atribuţia
FBI-ului să facă asta, ci a celor de la imigrări, care sunt o instituţie
guvernamentală separată.
Marian Petruta- Interviu cu Robert D. Grant-prima parte
Marian Petruta-Interviu cu Robert D. Grant-partea a 2-a
Marian Petruta- Interviu cu Robert D. Grant-prima parte
Marian Petruta-Interviu cu Robert D. Grant-partea a 2-a
Marian Petruta- Interviu cu Robert D. Grant-ultima parte
- Solicitați un link
- Alte aplicații
Comentarii