Video: Bătaie de joc pe bani publici PNL Cluj

Dupa trei luni vine si raspunsul


Acum mai bine de 3 luni de zile adresam ambasadei romane din Washington DC cateva intrebari de interes general. Raspunsul dansilor a venit in cursul zilei de ieri dupa ce intrebarile respective au fost facute publice pe prima pagina, intr-un editorial, din ziarul Gandacul de Colorado.
De ce a fost nevoie de atata timp sa raspunda? Scuza si raspunsul foarte diplomatic il redau aici:
"intarzierea raspunsului nu a fost cauzata de ignoranta sau lipsa de interes, ci a rezultat mai degraba din volumul extrem de incarcat al activitatii personalului consular, intr-o perioada a anului realmente intensa din punctul de vedere al solicitarilor de servicii si asistenta consulara (perioada de calatorii, care impune reactualizarea documentelor, emiterea si procesarea a sute de cereri si servicii)."

Ma intreb oare era greu sa raspunda macar ca nu au timp si ca este nevoie de doua, trei saptamani , sau chiar luni de zile sa dea cateva raspunsuri?! Daca la solicitari venite din partea presei se raspunde asa de greu, oare cum sunt tratate solicitarile obisnuite?! Raspunsul si-l da cred fiecare.

Redau in intregime raspunsul la intrebarile pe care le-am adresat ambasadei. Intrebarile le puteti gasi dand clik pe link-ul din josul paginii:


Acordarea de asistenta si protectie consulara cetatenilor romani aflati in situatii deosebite in Statele Unite

1) Ambasada Romaniei la Washington, prin Sectia consulara, si oficiile consulare de cariera ale Romaniei in Statele Unite, acorda asistenta si protectie consulara cetatenilor romani aflati in situatii deosebite, din circumscriptia consulara, cu respectarea legislatiei romane, americane si a prevederilor conventiilor internationale la care Romania este parte. Continutul acestei activitati este extrem de important si complex, datorita multitudinii de situatii in care se pot afla cetatenii romani pe teritoriul american, inclusiv situatia cetatenilor romani retinuti, arestati si condamnati pentru savarsirea unor infractiuni.

2) Dintre drepturile conferite cetateanului roman arestat sau retinut in SUA, potrivit normelor internationale in materie, printre cele mai importante sunt: dreptul de a cere ca ambasada sau consulatul Romaniei sa fie notificat despre arestare; dreptul la asistenta consulara, in limitele stabilite de legislatia locala si normele de drept international; dreptul de a contacta familia; dreptul la asistenta juridica (avocat numit din oficiu sau angajat de cetateanul roman); dreptul la asistenta medicala; dreptul la translatie in limba engleza; dreptul la corespondenta prin posta (cu respectarea regulilor prevazute de legislatia locala); dreptul de a primi vizite din partea familiei sau a consulului; dreptul de a fi transferat pentru executarea pedepsei in Romania (numai dupa pronuntarea sentintei de condamnare, pe baza acordurilor internationale si a legislatiilor romana si americana) si dreptul la asistenta din partea unor organisme internationale neguvernamentale.

3) Ce poate face ambasada sau oficiul consular: asa cum stipuleaza prevederile Conventiei de la Viena din 1963, cu privire la relatiile consulare, in cazul in care cetateanul roman este retinut sau arestat pe teritoriul american, autoritatile americane de retinere sau arestare au obligatia de a ii comunica, fara intirziere, dreptul pe care acesta il are de a informa ambasada sau consulatul competent cu privire la dispunerea masurii de retinere sau arestare impotriva sa, precum si dreptul pe care acesta il are de a lua legatura, in mod personal si direct, cu consulul, si de a solicita acordarea de asistenta consulara de specialitate. Facem precizarea că, potrivit art. 36 din Convenţia de la Viena, ”autorităţile competente ale statului de reşedinţă trebuie să avertizeze fără întârziere postul consular al statului trimiţător atunci când, în circumscripţia sa consulară, un cetăţean al acestui stat este arestat, încarcerat sau pus în stare de detenţiune preventivă sau reţinut în orice altă formă de detenţiune, dacă cetăţeanul în cauză cere aceasta.” Prin urmare, cetăţenii români reţinuţi sub orice formă trebuie să solicite autoritatilor de retinere informarea imediata a oficiului consular competent al României. In situatia cand autoritatile americane judiciare notifica ambasada asupra situatiei in care un cetatean roman este supus unei masuri privative de libertate, consulul se adreseaza imediat autoritatilor americane de profil pentru a solicita informatii cu privire la faptele retinute in sarcina sa, circumstantele in care s-au produs, temeiul legal al masurilor luate, desemnarea unui aparator din oficiu, precum si permisiunea de a intra in legatura cu el. Totodata, in baza conventiilor internationale aplicabile, consulul urmareste respectarea riguroasa a prevederilor acestora, astfel incat cetatenii romani sa nu fie supusi unor tratamente contrare legii sau discriminatorii si sa li se acorde un tratament similar cu cel aplicat celorlalti cetateni. In acest sens, se poate semnala faptul ca, pana la data prezenta, sectia consulara a ambasadei nu a inregistrat cazul nici unui cetatean roman care sa-si fi exprimat nemultumirea fata de tratamentul aplicat de catre autoritatile americane judiciare pe perioada retinerii sau arestarii.

4) In ceea ce priveste accesul consulului la cetatenii romani retinuti de organele judiciare sau aflati in penitenciare, conform legilor si regulamentelor respectivului stat american, autoritatile americane competente permit vizitarea de catre consul a respectivului cetatean roman, comunicarea cu acesta, indrumarea si sfatuirea in legatura cu problemele pe care le are, precum si sprijinirea cetateanului roman in vederea desemnarii unui reprezentant legal. Astfel, consulul are dreptul de a vizita cetatenii romani arestati dupa obtinerea, in prealabil, a autorizatiei in acest sens de la autoritatile americane competente.

5) In cazul arestarii sau retinerii unui cetatean roman pe teritoriul american, consulul roman intreprinde urmatoarele: dupa primirea notificarii de arest sau retinere din partea autoritatilor americane, consulul ia legatura cu autoritatile de retinere sau detentie si cu cetateanul roman; consulul poate vizita cetateanul roman la locul de detentie, la cererea acestuia si cu respectarea regulilor prevazute de legislatia americana; la cererea persoanei retinute, consulul poate recomanda avocati sau translatori, pe care cetateanul roman sa-i poata angaja pentru asigurarea reprezentarii juridice in fata autoritatilor si instantelor americane; consulul semnaleaza autoritatilor americane locale eventuale neregularitati constatate de cetateanul roman in aplicarea regimului de detentie; consulul semnaleaza autoritatilor americane locale eventualele afectiuni medicale, care necesita o atentie speciala pe durata detentiei; consulul poate transmite mesaje familiei, la solicitarea cetateanului roman.

6) Referitor la cadrul juridic in materie, acesta este dat de urmatoarele documente: Conventia de la Viena cu privire la relatiile consulare din 1963; Conventia consulara bilaterala, Romania-SUA din 1973; Tratatul de extradare dintre Romania si SUA; Acordul bilateral, Romania-SUA, cu privire la asistenta juridica in materie penala si Protocoalele aditionale; legislatia interna a Romaniei; legislatia interna a Statelor Unite.


Cititi si:
Ambasadei Romaniei din Washington DC ii pasa prea putin de cetatenii romani

Comentarii