- Solicitați un link
- X
- Alte aplicații
- Solicitați un link
- X
- Alte aplicații
La mai bine de o săptămână de la alegerile parlamentare
din România deputatul de diaspora, Mircea Lubanovici, a făcut publică o
scrisoare de adio de-a dreptul halucinantă. Acesta îşi laudă propria
activitatea, într-un stil cum numai politicienii care au stat 8 ani în Parlament,
pe malurile Dâmboviţei, ar putea-o face.
Deputatul Lubanovici ţine să ne anunţe, după ce alegerile
se încheiaseră deja, că a hotărât să nu
mai candideze pentru cel de al treilea mandat de deputat pentru că, spune
acesta “ îmi doresc să mă implic mai mult
in mediul de afaceri dar şi să petrec mai mult timp alături de familie.”
În mod firesc o astfel de decizie, de a nu mai candida,
era normal să fie anunţată înainte de alegeri, şi nu după, când, în mod evident,
toată lumea a realizat că PNL-ul,
partidul din care face aparte, i-a arătat uşa din dos, propunând pentru
diaspora alţi candidaţi.
În plus, ţine morţis să ne reamintească reuşitele sale
din programul politic, despre care ne spune că le-a împlinit în totalitate: “am reuşit să îndeplinesc obiectivele pe care
mi le-am propus şi mi le-am asumat în programul meu politic.” Probabil că domnul Lubanovici credea că
nimeni nu mai ştie ce anume a promis acum opt ani de zile.
Promisiunile
au rămas promisiuni
Pentru ca să nu creadă că avem cu toţii memoria scurtă, am
decis că este bine să analizăm promisiunile sale, aşa că, am căutat, în arhiva
ziarului, promisiunile din programul său politic, din toamna lui 2008.
Prima pe lista politicianului Lubanovici era redobândirea
cetăţeniei de câtre cei care au pierdut-o înainte de ’89.
Iata cum suna promisiunea sa. 1. Redobandirea cetateniei romane intr-un regim favorabil de catre toti cei fortati de imprejurari sa renunte la ea in anii comunismului! Dorim ca toti cei care au fost obligati sa renunte la cetatenia romana sub dictatura comunista pentru a emigra spre libertate sa-si poata redobandi cetatenia romana si toate drepturile cuvenite in regim preferential!
Zis si facut. In noiembrie 2010, dupa doi ani de initiere in ale politici dambovitene, o initiativa legislativa de modificare a legii 21/1991 privind redobandirea cetateniei, demarata de Mircea Lubanovici, ajunge in Biroul permanent al Camerei Deputatilor, apoi este inaintata la Senat. La scurt timp, pe 20 decembrie, initiativa este retrasa de initiatorul ei, Lubanovici, nu stim din ce motive. Timp de 4 ani propunerea este, apoi, data uitarii. O propunere legislativa similara este initiata de deputatul Lubanovici abia in 2015 dar, ea, este insa respinsa pe 6 septembrie 2016. Cu alte cuvinte incercarea de a schimba legea si modul de redobandire a cetateniei romane intr-un regim favorabil, (lege pe care deputatul o considera in forma actuala complicata si anevoioasa), a esuat lamentabil.
Aceasta prima promisiune din programul sau politic, elaborate acum 8 ani, este nu doar primul esec ci si prima minciuna, tinand cont ca acum ne-a spus ca “si-a atins toate obiectivele propuse”.
Cel de-al doilea obiectiv politic pe care si-l propunea deputatul Lubanovici in 2008 era cu privire la cresterea numarului de colegii, respectiv de parlamentari care sa reprezinte diaspora. Iata ce ne spunea atunci.
2. Marirea numarului colegiilor uninominale. Suntem total nemultumiti de modul discriminatoriu de infiintare a unui asa mic numar de colegii uninominale pentru romanii din afara tarii cand numarul acestora ar fi, dupa estimarile multora, de aproape patru milioane fara a lua in calcul romanii din imediata vecinatate a tarii. Comparand aceasta situatie cu cea din municipiul Bucuresti unde traiesc aproape doua milione de cetateni romani si unde sunt allocate aproape 60 de colegii uninominale, este limpede ca s-a creat o discriminare in mod intentionat!
Revenind la prezent, in 2016, prin actual lege electorala s-a renntat la votul uninominal, iar diaspora, formata din cateva milioane de romani, este reprezentata in parlament tot de un numar insuficient de parlamentari, 2 senatori si 4 deputati. Deputatul Lubanovici n-a reusit nici la acest capitol sa aduca schimbari.
Cel de-al treilea obiectiv al deputatului Lubanovici era inlaturarea restrictiilor in exercitarea dreptului de a vota.
3. “Inlaturarea restrictiilor in exercitarea dreptului la vot. Actuala guvernare PNL-PSD si-a batut joc de cetatenii romani din afara tarii ingradindu-le dreptul constitutional de a participa la vot si de a fi alesi prin felul in care a stabilit modul de desfasurare a alegerilor si dreptului de exercitare a votului in afara tarii. Nu este corect sa se interzica participarea la vot a sute de mii de cetateni romani din afara tarii!” spunea in 2008 Lubanovici.
In 2008, Lubanovici critica coalitia PNL-PSD, ulterior el insusi devenind membru PNL. Culmea ironiei este faptul ca, PNL , de mana cu PSD, a votat legea care prevede modul in care romanii din diaspora pot vota. Comisia legislativa condusa de deputatul PNL Mihai Voicu (culmea devenit intre timp deputat de diaspora) a fost cea care a restrictionat pe 11 decembrie 2016 dreptul multor romani din diaspora de a vota. Legea, in forma votata de ei, prevede ca cetatenii romanii trebuie sa dovedeasca statutul legal din tara de resedinta, ori este binestiut ca multi romani lucreaza si traiesc fara forme legale in SUA sau alte tari din diaspora. Cat priveste legea privind votul prin corespondenta a fost si este una defectuoasa, prost gandita si aplicata.
Am sa menţionez doar faptul că un prieten de aici de la Chicago, dornic să testeze noua lege a votului prin corespondenţă, a sfărşit prin a-şi risipi votul pentru că datorită regulilor proste din lege, legate de expedierea prin postă, plicul nu i-a ajuns la timp.
Cel de-al patrulea obiectiv, din programul politic, era sa faca lobby pentru eliminarea vizelor din colegiul pe care il reprezenta. Si la acest capitol a esuat, in prezent romanii care doresc sa calatoreasca in America de Nord sau Australia au in continuare nevoie de vize.
La numarul 5, obiectivul acestuia era de a imbunatati serviciile consulare, pe care le considera ineficiente.
5. Inbunatatirea serviciilor consulare. Ineficienta consulatelor pe alocuri este un fapt foarte cunoscut insa nu vom accepta ca acesta sa ramana neschimbat.
Singurele propuneri legislative care au o oarecare legatura cu consulatele sunt: una in legatura cu prelungirea actualului termen de valabilitate a pasaportului(L166/2015) si alta repatrierea corpurilor decedate ale romanilor din strainatate(L662/2014). Ambele propuneri au fost insa respinse.
Celelalte obiective, din totalul de 12, sunt atat de generaliste incat este greu sa putem cuantifica in ce masura au putut fi imbunatatite. Cert este ca, de exemplu, daca facem referire la obiectivul politic numarul 8, cu privire la sprijinirea scolilor de limba si traditie romaneasca, si aici esecul e la fel de rasunator. Scoala romaneasca Logos Christian Academy (clasele 1-12), de aici din zona Chicago(Niles) acum cativa ani a depus, conform legilor existente, un proiect la Departamentul pentru Romanii de Pretutindeni, pentru a primi sprijin, prin unul din programele lor. Proiectul nu a fost acceptat. Din confirmarea primita ieri de la directorul institutiei, nici pana in ziua de astazi aceasta scoala (singura scoala romaneasca din SUA acreditata de americani) nu a primit nicun fel de sprijin din partea autoritatilor romane.
Cat priveste sprijinul “echidistant acordat tuturor asociatiilor si organizatiilor, social-culturale sau religioase, pentru o mai buna interactiune si coagulare in scopul unitatii tuturor romanilor din afara tarii” si aici au existat probleme de dicriminare pe criteria religioase, comunitatea neoprotestanta din care face parte primind un tratament si-o atentie preferentiala.
Initiativele legislative 2008-2016 ale deputatului Lubanovici
Numarul total de propuneri legislative ale deputatului Lubanovici devenite legi, in cei opt ani de zile de mandate, sunt in numar de 12, adica o lege si jumatate pe an. Iar din aceste legi o mare parte nu au nicio legatura cu romanii din diaspora. O parte din propunerile devenite legi se refera la: protejarea monumentelor istorice, cinematografie, diminuarea risipei alimentare, instituirea zilei limbii romane, sau măsuri prealabile lucrărilor de construcţie de reţele de transport şi distribuţie energie electric, etc.
Din cele 124 de initiative legislative, 68, adica mai bine de jumatate, au fost response de parlament, restul fiind, fie declarate neconstitutionale, restrase de initiator, sau se afla in continuare in diferite stadii prin diferite comisii.
Una din putinele legi care ar trebuie sa aibe legatura si sa beneficieze romanii din diaspora este “legea 86/2016 privind instituirea Centrelor Comunitare Româneşti în străinătate”. Legea, in forma actual, este greu de aplicat daca nu imposibil. Ea prevede ca Centrele Comunitare Romanesti se pot constitui in statele unde sunt inregistrati la misiunile diplomatice minim 5,000 de romani. Printr-o cerere adresata catre Departamentului Politici pentru Relatia cu Romanii de Pretutindeni de catre o treime din romanii inregistrati la misiunile diplomatice se poate cere infiintarea acestui Centru Comunitar. Cu cat o comunitate este insa mai mare si are mai multi romani inregistrati la misiunile diplomatice, cu atat numarul semnatarilor trebuie sa fie mai mare, facand imposibil infiintarea unui astfel de centru, mai ales cand vine vorba de America unde oamenii sunt dispersati pe distante de zeci sau sute de kilometrii. De exemplu, daca in Chicago la consulat ar fi inregistrati 60,000 de romani, pentru a putea infiinta un singur centru ar fi nevoie de semnaturile 1/3 adica 20,000 de romani. La aceasta cifra ar putea fi infiintate maxim 3 centre. In schimb daca in alt stat sunt inregistrati doar 6,000 de romani, acestia ar avea nevoie doar de 2,000 de semnaturi si ar putea sa infiinteze tot maxim 3 centre, lucru total disproportional. Daca vorbim de zone din Europa lucrurile se complica si mai tare.
Printre propunerile legislative respinse definitiv se numara unele privind exercitarea profesiei de asistent medical generalist, a profesiei de moaşă şi a profesiei de asistent medical; propunere legislativă privind exercitarea profesiei de logoped; propunere legislativă în vederea declarării -Zilei Naţionale de Rugăciune- ca sărbătoare legală nelucrătoare, etc.
Declaratia de avere:
In schimb, in cei 8 ani de mandat numarul proprietatilor si investitiilor in Romania a crescut vertiginos. Daca la inceput de mandate deputatul Lubanovici avea doar la Suceava o proprietate dobandita in 1997, in ultimii ani de mandate a achizitionat 6 terenuri, cumparate in judetul Arad si Bihor, in suprefata de 11,337 metri patrati, si 3 locuinte in Arad si Bihor.
Senatorul
PSD de America
Interesant de reţinut faptul că senator PSD-ist Anghel Adrian, aflat in colegiul SUA ca si domnul Lubanovici, a
reuşit să facă 15 legi într-un singur mandat de senator, chiar dacă nici legile
lui nu au legătură directă cu diaspora.
România e raiul pe pământ
Ce a uitat, deputatul “dambovitean” Lubanovici să spună în
scrisoarea de adio, este faptul că actualul PNL (PNL+ PDL) a reuşit incredibila
performanţă ca după fuziune sa din 2015 să scadă, de la pe 50% cât aveau
împreună la alegerile din 2012, la doar 20% în prezent. Accesul la putere şi
jaf, la 27 de ani de la Revolutie, a partidului fostilor comunisti (PSD) se
datorează dezastrului politicilor PDL+ PNL.
Revenind la scrisoarea de
adio a domnului Lubanovici, culmea neruşinării este să ne spună, la final, cât de grozave sunt
lucrurile acum acolo. După ce au dat-o ţara pe mâna PSD-ştilor, ne încurajează să
ne reîntoarcem acolo.“Acum, la încheierea mandatului, cunoscând lucrurile din interior prin prisma relaţiilor stabilite între instituţiile statului şi românii din afara granitelor ţării, pot afirma cu toată încrederea că au fost realizate progrese importante pentru românii din diaspora şi în special în căutarea soluţiilor de stimulare a reîntoarcerii diasporei în ţara, dar şi de punere în valoare a valenţelor românilor din străinatate,…”
Cititi si: Gafele incredibile ale deputatului Lubanovici
Comentarii