- Solicitați un link
- X
- Alte aplicații
- Solicitați un link
- X
- Alte aplicații
Jean-Auguste-Dominique Ingres "Odalisque in Grisaille" 1824-34
La Galeria Națională din Londra, Marea Britanie are loc o expoziție mai aparte, ce care are legătura atât cu Chicago cât mai ales
cu România. Lelia Packer, curatorul acestei expoziții, are origini
românești, motiv pentru care am realizat, cu ea un interviu in
exclusivitate.
Descrie-ne, pentru început, povestea ta de imigrare în America.
Mama
a imigrat în America, la Chicago, în 1990, imediat după Revoluție. Eu
am rămas în România cu bunica și ne-am reunit după un an și jumătate.
Aveam
10 ani când am ajuns în America și vorbeam numai câteva cuvinte în
engleză. Gândindu-mă retrospectiv, a fost un proces complex de adaptare
fiind totul așa de diferit, mai ales cultura.
Cum ai reușit să nu uiți să vorbești românește, mai ales că ești căsătorita cu un american?
Noi
am continuat să vorbim românește în casă și acum continui să vorbesc,
cu fetele mele, limba mea maternă. Limba este un așa dar pretios.
Româna, mai ales, este așa o limbă frumoasă și complexă. M-a ajutat să
învăț mai ușor franceza, spaniola și italiana.
Ce studii ai făcut și de unde pasiunea pentru artă?
Mama
mea din todeauna a pus accent pe educație și m-a trimis la școli bune.
După liceu am primit o bursă la University of Chicago. La început, nu
știam exact în ce să mă specializez. Am explorat un timp. În anul doi și
trei am plecat la Paris pentru "study abroad". La vremea aceea eram
interesată în arta plastică pe care o și practicam: pictam, desenam sau
îmi croiam haine. În timp am devenit curioasă să învăț despre artiștii
din istorie și ce au făcut ei la rândul lor, și așa m-am decis să mă
specializez în istoria artei când am revenit la Chicago, în anul 4. După
universitate m-am reîntors la Paris și am studiat istoria artei la
Ecole du Louvre. Curiozitatea să învăț mai mult m-a făcut să îmi
continui studiile de masterat și după aceea doctorat la New York
University.
Cum ai ajuns să pleci înapoi în Europa, la Londra?
Mi-au
plăcut mult cei trei ani petrecuți la Paris. Mi-am dat sema că mi se
potrivește stilul de viață, mentalitatea, plus multe altele din Europa.
Am decis, împreună cu soțul meu, să încercăm să revenim în Europa, de
data aceasta la Londra. Ni s-a părut un bun compromis, el fiind din
America și eu din România. Anglia e undeva la mijloc. Londra este un
oraș foarte internațional cu oameni de peste tot. Probabil că de aceea
mă simt bine aici după ce, și eu, am devenit puțin nomadă.
Cum ai ajuns să fii curatorul, adică să administrezi o astfel de galerie de artă?
După
câteva încercări (în domeniul meu posturile sunt puține și rare), am
primit un post de asistent la Galeria Națională din Londra. În poziția
aceea mi-a venit ideea pentru această expoziție. Am propus-o, și apoi
m-au angajat special să lucrez la ea.
Oferă-ne niște detalii despre ea, ținând cont că este un stil mai aparte, diferit de cel clasic.
Expozitia actuală se numește "Monochrome: Painting in Black and White" și
va fii deschisă la Galeria Națională din Londra, până pe 18 Februarie
2018, după care se mută la Museum Kunstpalast în Dusseldorf, în
Germania. Expoziția exploră de ce pictorii au ales să lucreze
într-o paletă redusă de culori, alb și negru. Motivele au fost diferite
în diferite epoci, și expoziția le expune începând din Evul Mediu până
în epoca contemporană. Cele
mai vechi exemple care supraviețuiesc sunt din Evul Mediu și au fost
făcute pentru biserică. În perioada postului mare, înainte de Paște
multe biserici în vest erau modeste, cu picturiile colorate acoperite și
cu pictura în alb și negru predominând. În timp, s-a cultivat o
estetică pentru pictura în alb și negru în sine. În perioada de Renaștere, artistii au pictat în alb și negru pentru
a concura cu sculptorii. În timp, pictura în alb și negru a concurat și
cu alte materiale, ca de exemplu, gravura și fotografia. În secolul 20,
mulți pictori care au lucrat într-un stil abstract au prins gust și
pentru pictura în alb și negru.
Pentru cei care nu sunt prea familiarizați cu pictura sau arta în general ce recomandare le-ai da pentru a le stârni interesul?
Arta face parte din patrimoniul nostru cultural al tuturor. Mai
ales cei care nu sunt experți, cred că este important să se lase
provocați de ceva nefamiliar. Șansele sunt că vor învața ceva, vor simți
ori vedea ceva nou sau diferit. Prin
astfel de expuneri noi creștem ca oameni. Arta mai veche ne poate
învăța despre trecut, despre ce a fost înaintea noastra și, adesea,
poate fii pur și simplu plăcută de admirat.
Foto credit: Galeria Naționala din Londra & Lelia Packer
Comentarii