joi, 27 aprilie 2017

Lectia de istorie de pe aeroport




Chiar daca americanii au o istorie comparativ scurta cu a multor altor popoare, acestia stiu sa si-o conserve si sa o scoata in evidenta de fiecare data cand este nevoie, asa s-a intamplat de curand pe malurile Atlanticului, in statul Maryland, cand peste 50 de aeronave comerciale, clasice, experimentale , unele ultra usoare , sau comerciale, altele de business si de aviatie generala, au fost prezente intr-un spectacol aviatic care a incantat ochii vizitatorilor.

Dintre exemplarele care au atras publicul in mod deosebit, in cele 2 zile cat a durat show-ul s-au numarat un Boeing B-17 numit si Flying Forteress, sau mai pe romaneste " fortareata zburatoare" si un altul B-24 Liberator adica "eliberatorul".
Cele doua exemplare au fost prezente la acest spectacol aviatic prin intermediul fundatiei Collings . O fundatie educationala non profit care are ca si scop principal organizarea si sprijinirea de spectacole aviatice care sa aduca in fata publicului american o istorii vie, dand veteranilor de razboi sansa unica de a readuce la viata istoria celui de-al 2-lea razboi mondial, pentru generatia tanara care nu a avut sansa sa afle ce a inseamnat experienta si jerfa acestor eroi; aceasta fiind o adevarata lectie de istorie, care incearca sa tine vie flacara celor care s-au jerfit pentru libertate.

B-17 devenit faimos din campania de bombardamente pe timp de zi in cel de-al 2-lea razboi mondial cat si din in filmele Hollywood-iene care l-au transformat intr-un adevarat icon , este azi intr-o noua misune, de-a lungul si de-a latul continentului american, una de pace si rememorare a trecutului.
Veteranii de razboi din Romania si-l pot aminti cu siguranta din timpul bombardamentelor rafinariilor de la Ploiest, devenite tinte principale ale americanilor.
Fortareata Zburatoare a fost construita in Long Beach California de catre compania aeriana Douglas si a fost gata de zbor pe 7 Aprilie 1945. Chiar daca a fost prea tarziu pentru ea sa fie folosita in misiuni de lupta, aceasta a servit totusi in escadronul de misiuni aeriene de recuperare pe mare iar mai tarziu in serviciul de transporturi aeriene militare. In 1965 a fost restaurat petrecand urmatori 20 de ani fara sa aibe probleme majore tehnice, in misiuni de stingere a incendiilor. In ianuarie 1986 fundatia Collings l-a cumparat restaurandul la vechea configuratie din timpul razboiului.
Cateva detalii tehnice pentru pasionati de avioane: aripa are o lungime de aproximativ 31,5 metri , lungimea aeronavei de 22,5 metri. Gol cantareste aprox 16 tone si maxim 33 tone incarcat la maxim, poate avea 10 membri la bord si atinge 402 km pe ora la 10 km altitudine , pe o distanta de aprox 3800 km.

Alaturi de B-17 sta bombardierul B-24, tot un adevarat muzeu de istorie zburator, care este prezent anual in peste 130 de orase americane .
Acest exemplar unic care a costat milioane de dolari in restaurare, sta ca marturie a ceea ce a insemnat ingineria aeronautica a anilor '40.
Construit in august 1940 in Fort Worth Texas, avionul a fost folosit in Fortele Aeriene sub pavilion Englezesc participand in operatiuni de lupta deasupra Europei si Pacificului. La sfarsitul razboiului aeronava a fost abandonata intr-un parc de avioane in India , Fortele Aeriene Indiene l-au restaurat si folosit pana in 1968, cand a fost abandonat pentru urmatori 13 ani pana cand a fost cumparat de un colectionar englez care l-a revandut catre fundatia Collings in 1984 . Transportat pe vapor in Statele Unite acesta a fost restaurat cu ajutorul voluntarilor si a fostilor membri care l-au pilotat si a fiilor acestora , readucandul la viata.
Istoria bombardierului B-24 ar fi incompleta daca nu am aminti faptul ca pe 1 August 1943, in "Black Sunday " sau "Duminica Neagra" cum au numit-o americanii, acesta bombarda rafinariile din Romania din apropiere de Ploiesti, Brazi si Campina aruncand peste 30 de tone de bombe. Rafinariile romanesti furnizau o treime din necesarul de combustibil pentru armata germana, fiind o tinta extrem de valoroasa pentru americani care considerau eliminarea lor, o reducere cu cel putin sase luni a razboiului. Din cele 178 de bombardiere plecate in misiune din Benghazi, Libia 168 au atins tintele din zona Ploiestiului. In urma bombardamentului, din sapte rafinari tinta, una a fost distrusa complet, alta a ramas intacta, doua au fost inchise pentru cateva luni si alte doua si-au redus considerabil productia. Doar 89 din bombardiere s-au mai intors in acea zi inapoi in Bengazi dintre care 58 avariate foarte tare, iar aproximativ 50 din ele au fost doborate, restul aterizand in diferite locatii ale Fortelor Aliate din Mediterana. Acesta a fost primul atac al aviatiei americane, de o asemenea amploare si la o altitudine foarte mica fata de tinte puternic aparate, motiv pentru care cinci ofiteri din fortele aeriene au fost decorati cu medalia de onoare.
Cei prezenti la show care doreau sa sustina financiar organizatia Collings puteau sa cumpere filme, insigne, tricouri, fotografii sau alte suveniruri despre avioane. Pentru vizitatorii mai cu dare de mana , cu doar 425 de dolari , acestia puteau sa zboare la bordul unuia din cele 2 avioane. Personal am preferat doar sa urc in ele in timp ce erau la sol, pentru ca chiar daca aratau excelent in exterior, din interior pareau ca sunt undeva expuse intr-un muzeu, ne mai avand capacitatea de zbor. M-am inselat insa pentru ca in amurgul serii le-am vazut zburand de-a lungul Atlanticului , greoi intr-adevar, ca niste vulturi imbatraniti de ani, dar zburand totusi spre un alt oras american , ingreunate fiind parca de o istorie care zacea tacuta in interiorul lor, ascunsa sub fuselaj, probabil pentru eternitate.

Niciun comentariu: