marți, 16 octombrie 2007

Invazia hispanica






Pot fii intalniti peste tot: la tunsul gazonului, in constructii, in bucatariile restaurantelor, in fabrici, prin mini-marketurile alimentare, din New York la Los Angeles, din Texas la Chicago, pe tot cuprinsul continentului american. Mai mult sau mai putin legali, veniti cu vize sau trecuti ilegali de calauze, mexicanii, pentru ca despre ei este vorba, cuceresc incet, incet fiecare colt al celor 50 de state americane.
Conform unui raport emis de Biroul de Recensamant American, in ultimii 25 de ani populatia hispanica din USA a crescut cu 53% in comparatie cu cea americana care a crescut cu doar 7%.
In USA populatia hispanica este de aproximativ 40 de milioane dintre care 1,6 milioane doar in zona metropolei Chicago, unde reprezinta 22% din populatie. Aceste numere nu i-au lasat indiferenti pe americani, in special pe cei din domeniul bancar care prevad ca hispanicii vor reprezenta 50% din cresterea depozitelor bancare in urmatoarea decada, avand in vedere ca 56% dintre ei nu folosesc inca serciciile bancare.
O data cu cresterea numarului de mexicani, multe din bancile americane au recunoscut aceasta oportunitate de crestere si de satisfacere a aceastei cereri.
In acest scop inca din 2003, Banca TCF raspandita in special in zona centrala a Statelor Unite, a acceptat o noua forma de identificare, eliberata de catre consulatul Mexican, ca forma valida de identificare. De atunci peste 50 de mii de conturi noi au fost deschise de catre aceasta banca, mexicanilor. Acesta a fost insa doar inceputul, bancile situate in zonele cu populatie numeroasa hispanica, ne mai stand pe ganduri si luand initiativa in a oferi din ce in ce mai multe materiale publicitare in limba spaniola, care sa explice principalele produse si servicii oferite. De asemenea bancile au inceput sa se asigure ca printre angajati au si vorbitori de limba spaniola, pentru a putea mai bine deservi noii clienti.
Bancile nu sunt insa singurele care s-au adaptat la aceasta noua schimbare. Majoritatea produselor au instructiuni de folosire in engleza si in spaniola, in supermarketuri reclamele audio sau video sunt la fel bilingue. De altfel se poate chiar observa o concurenta destul de acerba a celor care doresc sa atraga acest segment de populatie inspre ei, pentru a le deveni clienti.
Despre o adaptare similara la aceasta situatie imi amintesc de la restaurantul unde lucram acum cativa ani si unde bucatarul era un mexican care vorbea destul de prost si cu accent limba engleza, incat era greu de multe ori sa-l intelegi ce vorbeste. Pentru ca cei de la compania care facea aprovizionarea restaurantului aveau dificultati destul de mari in a intelege comanda telefonica, pe care mexicanul trebuia sa o faca zilnic la produse, au venit cu o solutie pe cat de simpla pe atat de practica. In loc sa mai fie nevoit sa citeasca pe nume fiecare produs pe care-l comanda, au dat fiecarui produs un numar, care mai usor de inteles, a rezolvat problema de comunicare.
Partea cea mai interesanta insa mi s-a parut toleranta de care americani au dat dovada in aceasta situatie si faptul ca in loc sa amplifice problema, criticand faptul ca mexicanul nu vorbea bine engleza, au gasit o solutie foarte practica si de compromis in a rezolva situatia.
In ceea ce ma priveste si eu am incercat sa profit din contactul direct cu populatia hispanica, deoarece pot sa-mi exersez cunostintele de spaniola din vremea studentiei, si sa invat mai bine ce inseamna toleranta fata de cei din comunitatea in care traiesc, si sa pot spune "Si se puede..!" adica mai pe romaneste "cu vointa totul este posibil".

Niciun comentariu: