vineri, 19 ianuarie 2007

Un Postas de succes



Cand in Romania, la 1907, taranii din satul Flamanzi se rasculau impotriva arendasului pentru ca nu voise sa le semneze invoielile agricole, undeva peste ocean, pe coasta de vest a Americi in orasul Seattle,statul Washington, lua nastere American Messenger Company o firma de mesagerie si curierat. Proprietarul companiei, James Casey, un tanar care ramas orfan de tata la 14 ani, este nevoit sa munceasca pentru a-si ajuta mama si ceilalti trei frati. Acesta incepe sa transporte pe bicicleta corespondenta si pachete, iar dupa cativa ani de munca imprumuta 100 de dolari si la doar 19 ani ajutat de unul din frati si alti doi prieteni isi deschide propria companie. Cu un motto "cel mai bun serviciu, la cel mai ieftin pret" acesta a pornit la drum oferind servicii de mesagerie 24 de ore din 24. Chiar daca in scurt timp afacerea a inceput sa prospere si peste ani a devenit ceea ce azi se numeste UPS (United Parcel Service ) afacerea nu a avut un drum lipsit de probleme. Cand in 1917 compania a intrat intr-o criza financiara iar Jim a aplicat pentru un imprumut la banca, acesta a fost refuzat, singurul sfat primit de la banca a fost ca " oamenii hotarati pot reusi". Fara a se lasa batut acesta decide sa-si re-evalueze modul in care afacerea e organizata si decide sa creeze un mod mai eficient de distributie a corespondentei, prin impartirea orasului pe sectoare si folosirea unui singur camion intr-o anumita zona de distributie, dand astfel posibilitatea soferilor sa cunoasca mai bine ruta si clientii. In cativa ani afacerea isi revine si ia din nou avant, extinzandu-se si in statul vecin, California, in peste cativa ani se extinde si in alte state si isi muta sediul principal la New York. Pana la decesul lui in 1987, Casey a continuat sa conduca si sa extinda compania. Conceptiile si viziunile lui continua sa infuenteze modul in care compania functioneaza si azi. Acesta a implementat angajatilor conceptul de " disatisfactie constructiva" adica niciodata sa nu fie pe deplin satisfacuti, ci continuu sa caute noi metode de imbunatatire. "Odata ce crezi ca faci o treaba destul de buna, nu mai ai dorinta de a face si mai bine" spunea Casey. UPS e o "companie lider" spunea tot el "determinata sa ramana competitiva pe piata" si pentru a fi asa "nu trebuie uitat de unde ai venit, dar mai ales incotro mergi" . Chiar si azi conceptul companiei e ca proaspetii angajati, de la simplu sofer pana la manager, sa inceapa de jos de la partea administrativa sau de la sortat pachete, si sa fie promovati in functie de rezultate. In anii '50 compania a atins maximum de potential de crestere. Pentru ca angajati sa beneficieze de noi oportunitati de avansare in cariera profesionala Casey a luata decizia de a obtine licenta pentru a oferi servicii nu doar pentru firme ci si persoane private, concurand astfel cu un urias in domeniu, Posta Statelor Unite aflata in administratia guvernamentala. O alta decizie luata a fost aceea de a utiliza liniile aeriene pentru transportul coletelor, devenind in scurt timp una dintre cele mai largi compani aeriene din America de Nord, servind miliarde de clienti nu doar pe continentul american ci si in alte peste 200 de tari de pe glob. Dupa '90 a ajuns inclusiv in Romania, UPS avand trei centre in Bucuresti, Constanta si Timisoara. In anul 1994 compania lanseaza si propriul site pe internet oferind astfel zilnic la peste 2 milioane de clienti posibilitatea de a verifica traseul unui colet, convinsi fiind ca tehnologia este o alta cheie spre succes. La sfarsitul anilor '90 compania iese pe piata bursiera fiind a doua ca marime in istoria Americi in ceea ce priveste oferta de actiuni catre public. Aceasta a dat posibilitatea angajatilor sa fie proprietari in companie si nu doar simpli angajati, fiind astfel rasplatiti pentru loialitatea si munca lor. Faptul ca multi din vechii soferi sau distribuitori ai companiei au devenit milionari o data cu vanzarea actiunilor la bursa din New York, nu este deloc un lucru iesit din comun. O companie care a inceput cu aproape o suta de ani in urma pe o bicicleta,azi devenind un gigant mondial, a fost posibil doar datorita pastrari unor valori impuse de fondatorul companiei care afirma la un moment dat ca "succesul companiei se datoreaza faptului ca nu banii a fost singurul lor obiectiv ". Faptul ca UPS a fost prima companie care a oferit servici garantate overnight (peste noapte) inainte de ora 8 dimineata, a acceptat semnatura electronica la primirea coletului, a oferit 24 de ore din 24 relatii cu clienti internationali sau a distribuit colete in zilele de sambata, sunt doar cateva exemple care confirma spusele fondatorului. "O modalitate de a-ti masura succesul este gradul in care ii ajuti sa creasca profesional pe cei care muncesc in jurul tau. Cand ii ajuti pe ei sa creasca, te ajuti pe tine insuti" "Principiul de baza care cred ca a dus mai mult decat orice alceva la succesul companiei noastre, este investitia facuta in oameni pe care i-am angajat" James E. Casey- 1955
Cu alte cuvinte angajati dintr-o companie sunt cea mai pretioasa investitie pe care aceasta o face.

Niciun comentariu: