VIDEO: Romanian Rroma aka gypsies who scam Americans all over the country

Debut românesc la un teatru din Chicago

In perioada 21 octombrie- 13 noiembrie, 2011 la Chicago se joaca piesa de teatru "Omul Elefant" (The Elephant Man ) care o are in  distributie pe actrita  Simina CONTRAS.
Nascuta la Cluj Napoca, emigrata in aceasta vara in Statele Unite si stabilita aici la Chicago Simina Contras este absolventa a sectiei de teatru a Universitatii Lucian Blaga din Sibiu, si fosta angajata a teatrului Radu Stanca din  Sibiu. 
Pentru Simina piesa de teatru este una de debut in Statele Unite, ea avand totodata si rolul principal.
Printre regizorii cu care Simina Contras a lucrat in Romania se numara: Silviu Purcarete, Anryi Zholdak, Radu Nica, Gavril Pinte, George Ivascu, Anca Bradu, Teodor Cristian Popescu sau Florin Zamfirescu.


Prezent la premieră pe 21 octombrie, am rugat-o pe actriţă Simina Contras să ne răspundă la câteva întrebări.
Ce ne poţi spune pe scurt despre rolul în care joci? Este unul greu, uşor pt tine?
Simina Contraş- Este cel mai greu rol pe care l-am făcut de când am terminat facultatea şi am jucat în destule spectacole. Rolul lui John Merrick ,”Omul Elefant” este înafara de un rol de compoziţie -este vorba de un tânăr bărbat complet deformat- este şi un rol care îţi încearcă incredibil psihicul. Te lupţi mereu ca actor să îţi asumi personajul iar în acelaşi timp încerci să înlături senzaţia de milă pe care ţi-o inspiră. Este greu şi fizic pentru că îţi contorsionezi faţa, mâinile, corpul, măcar pentru a creea cât de cât imaginea acestui personaj -care a trăit în mod real în Londra secolului XIX- în ochii spectatorului. Odată arătate aceste deformări, trebuie să le păstrezi timp de 2 ore în scenă şi asta nu e deloc uşor. Încep să te doară degetele , gâtul , spatele dar îţi dai seama numai după ...aplauze. Este şi o mare provocare să ai rol principal într-o limbă straină. Eşti într-o continuă surescitare şi solicitare fizică şi psihică. Drama acestui personaj este incredibilă.

Cum ţi s-a părut această seară? Cum ai trăit tu pe scenă întreaga reprezentaţie ţinând cont că este probabil prima piesa în care ai rolul principal şi joci în engleză?
Seara a fost de vis, mai ales că au fost şi românii să mă vadă M-am simţit regina balului şi este într-adevăr o senzaţie pe care n-am mai încercat-o deoarece la Sibiu nu am avut şansa să joc într-un rol principal până acum. Am făcut totuşi multe roluri şi probabil asta m-a ajutat să pot susţine acum un personaj principal timp de două ore. Cu engleza pe scenă nu e greu. Ştii replicile, ti-au "intrat cuvintele în gură" cum zicem noi, ştii ce spui. Accentul se simte fireşte, dar în teatru de altfel nu există limbă, doar emoţie. Dacă transmiţi emoţia, energia, suflul tău, nu mai contează în ce limbă o faci.

Care este relaţia ta cu regizorul, actorii americani cu care joci? În ce măsură te-au ajutat să îţi poţi însuşi rolul?
Don Johnson este regizorul care te lasă să faci ce vrei, îţi spune la ce să renunţi şi ce să păstrezi dar te lasă pe tine să îţi construieşti rolul, miscarea etc. Îţi dă libertate totală. Atmosfera la repetiţii este extrem de relaxantă.Oamenii glumesc, zâmbesc, se simt bine. Nimeni nu strigă, nimeni nu e stresat, se dau sugestii, nu se impune nimic. O atmosfera perfectă pentru "a crea". La noi (n.r. în România) este multă tensiune şi constrângere ori eu cred că actorul timorat, încorsetat nu poate fi liber să creeze, să improvizeze. Un loc în care tronează animozitatea, maliţiozitatea şi presiunea nu este un loc pentru a face artă. Aici sunt de partea lor. Cu toate astea sunt multe alte aspecte unde domneşte prea multă relaxarea şi nu ar trebui. Eu am jucat la Teatrul Naţional din Sibiu, un teatru unde se face performanţă la cel mai înalt nivel şi unde nu poţi face lucrurile cu jumătate de măsură, aşa că mi-e greu să accept uneori nepăsarea asta de :"Merge şi aşa!"
Cum mi s-a parut faptul ca regizorul mi-a dat rol principal ?
Mi s-a parut riscant. A crezut imens in mine ca sa imi dea un rol atat de controversat ; sa il dea unei femei in primul rand iar in al doilea rand, unei actrite emigrante. Inseamna ca l-am convins in pofida tuturor lucrurilor care pareau sa stea sfidator in calea mea. Multa lume crede cu greu ca joc rolul Omului Elefant, unul dintre cele mai hidoase creaturi pe care le-a pastrat istoria medicinei :"Cum, tu ? Asa micuta si draguta?" Dar pana la urma important este sa contii personajul in tine, nu trebuie neaparat sa arati ca si el. Daca joci spre exemplu rolul reginei Angliei, atata vreme cat ai atitudinea unei regine, cu care convingi publicul, nimeni nu va  fi deranjat ca esti prea scunda, sau prea bruneta pentru o regina britanica. Pana acum nimeni nu s-a plans de faptul ca rolul lui John Merrick este interpretat de o femeie, am auzit numai lucruri de bine si foarte bine.  Mai mult decat atat cred  ca prin faptul ca rolul este jucat de o femeie problema devine universala. Daca omul acesta lupta cu o boala care ii deforma corpul cati dintre noi nu luptam cu boli care ne deformeaza sufletul: invidia, necinstea, lacomia, vanitatea etc. Tindem insa mai degraba sa ii acceptam in jurul nostru pe cei cu sufletul deformat si bolnav, ceea ce este mult mai grav si sa ii alungam pe cei care sunt "altfel" fizic. Este un spectacol care te pune pe ganduri. Cred ca alegerea de a da unei femei rolul acesta a fost foarte inspirata, si nu spun asta subiectiv, ci din punctul de vedere al viziunii regizorale care a optat pentru multa metafora si in alegerea decorului, a momentelor de coreografie si pantomima. Un spectacol suprarealist asa ca trebuie privit ca atare.



N-au fost gelosi ceilalalti actori tu fiind nou venita?
Nu cred. Aici toti actorii sunt nou-veniti la fiecare proiect si in fiecare teatru aproape. Actorii nu stau intr-un loc si de regula se misca de la un teatru la altul, de la un proiect la altul, asa ca toti erau noi. Eu eram noua in tara adevarat. Dar talentul actoricesc, am mai spus nu tine nici de limba nici de cultura: este arta de a transmite emotii, si atat.  Nu am simtit nici un fel de gelozie, m-am simtit aproape de fiecare si ne-am imprietenit foarte repede.

Cum a fost sa ai si  romani la premiera care sa te sustina?
  Da, au venit o multime de romani, prieteni si cunoscuti si m-am bucurat enorm cand i-am intalnit la receptie.M-au sustinut si am primit o multime de flori.  Dupa atata stres si emotie e minunat sa poti sa vorbesti limba ta cu oameni din tara ta. Mai ales ca au venit si prieteni actori din Romania. Conteaza enorm sustinerea romanilor. Cred ca toti romanii care au avut succes peste hotare au incercat senzatia de fericire ca isi fac poporul mandru si pe cei de acasa. Si cand esti "printre straini" ( imi place expresia asta a noastra) ajungi sa iti apreciezi mai mult valorile nationale. In Chicago sunt multi romani de aceea ma gandesc serios sa fac sau sa facem impreuna cu actorii romani de aici spectacole in limba romana pentru comunitatea romaneasca.

Ce îţi doreşti să faci pe viitor ?
Vreau să joc, să fiu pe scenă, ce îşi doreşte orice actor. Să am şansa să lucrez cu câţi mai mulţi regizori, cât mai diferiţi, să mă întâlnesc cu provocări şi cu directii noi şi diferiţe. Nu mă interesează unde şi în ce limbă. Să am cât mai multe experienţe, asta îmi doresc. Deocamdată Chicago este un tărâm bun de explorat. Acum am primit un nou rol la Trap Door Theatre şi sunt foarte entuziasmată. Mai mult nu spun că nu ştiu dacă trebuie . În mod sigur va fi o nouă provocare, un nou colectiv, altceva…
Îţi mulţumesc şi îţi doresc mult success.
Şi eu vă mulţumesc.
Până  pe 13 noiembrie cititorii sunt invitati să meargă să o vadă jucând. Mai multe detalii sau rezervări de bilete pe www.saintsebastianplayers.org



fotos: OCM Photography

Simina Contras in emisiunea "Romaniid e peste mari si tari" la  Radio Timisoara 

Iata ce spune critica americana de specialitate despre piesa si actori.
"Contras gave an excellent interpretation of Merrick, skillfully manipulating her face and contorting her body to give the appearance of physical defect." Sarah Miller - The Chicago Maroon
"Contras takes on the deformity, transforming herself from an ordinary woman dressed in slacks and a loose, flowing top into her interpretation of the mistreated and captivating creature who was John Merrick." J. H Palmer - Chicago Theatre Beat
"Contras' performance was precise and captivating; she provided the disfigurement of John Merrick with class and maintained a perfect level of compassion for the characters surrounding her."  Tyler Tidmore - Chicago Stage Style
"Director Don Johnson's production consists of nontraditional casting and features actress Simina Contras as John Merrick"  newspaper Daily Herald

Comentarii