- Solicitați un link
- Alte aplicații
- Solicitați un link
- Alte aplicații
COMUNICAT DE PRESA
“O lege electorală bine făcută”
Spre o corectă informare a mass-mediei şi a publicului, consider că este de datoria mea ca, în calitate
de deputat de Diaspora şi Preşedinte al Comisiei pentru comunităţile de români din afara graniţelor
ţării, să fac unele precizări asupra modului în care s-a votat, marți - 9 decembrie a.c., în plenul
Camerei Deputaţilor, la proiectul de lege privind introducerea votului prin corespondenţă pentru
românii din străinătate, care a fost respins.
În cursul celor două mandate de deputat, am întreprins, constant, acţiuni şi demersuri în
favoarea concetăţenilor mei din Diaspora. Votul prin corespondență și votul electronic a
fost și rămâne una dintre prioritățile mele! Reamintesc, aici, ca dovadă, acțiunile și pozițiile
de susținere avute în decursul timpului: declaraţiile susţinute în plenul Camerei Deputaţilor
din 5 aprilie 2011 şi 25 noiembrie 2014 (se pot consulta http://www.cdep.ro/pls/steno/
steno.stenograma?ids=7435&idm=1,002&idl=1, http://www.cdep.ro/pls/steno/steno.stenograma?
ids=6987&idm=1,01&idl=1), precum şi declaraţia politică privind îmbunătăţirea legislaţiei pentru
exprimarea votului cetăţenilor din diaspora din 16 noiembrie 2010 (http://www.cdep.ro/pls/steno/
steno.stenograma?ids=6920&idm=1,13&idl=1), pledoaria pentru o lege electorală mai accesibilă
pentru românii din diaspora prezentată în Camera Deputaţilor la data de 15 septembrie 2010 (http://www.cdep.ro/pls/steno/steno.stenograma?ids=6890&idm=1,9&idl=1) şi Scrisoarea deschisă către
premierul României din 3 noiembrie 2014 (http://www.lubanovici.us/scrisoare-deschisa-catre-premierul-romaniei-victor-viorel-ponta).
După acest “remember”, cred că nimeni nu poate pune la îndoială angajamentul meu faţă de românii
pe care-i reprezint.
Subliniez încă o dată că votul prin corespondenţă este o prioritate absolută pentru mine ca deputat,
dar mai ales pentru românii din Diaspora. Votul electronic şi prin corespondenţă poate rezolva multe
din problemele și umilinţele la care au fost şi încă sunt supuşi, la fiecare scrutin, românii din afara graniţelor ţării.
În acest context, reamintesc că, între anii 2010 - 2011, cu sprijinul unui Consiliu Consultativ format
din membri ai societății civile și experți în politici publice, a fost implementat “proiectul Diaspora
Votează”, cu scopul de a găsi soluțiile legislative optime la îmbunătățirea procesului de vot, mai ales
în străinătate. Cu acea ocazie, au fost identificate, în urma cercetărilor realizate, următoarele avantaje
esenţiale în favoarea introducerii votului electronic prin Internet şi ale votului prin corespondenţă:
1) costurile reduse de operare în comparaţie cu extinderea numărului de secţii de votare sau
introducerea votului prin poştă;
2) gradul înalt de securitate şi depistarea potenţialelor voturi duble;
3) creșterea gradului de participare;
4) evitarea costurilor suplimentare pentru cei cu acces la Internet;
5) timpul mai scurt la numărarea voturilor și până la raportarea rezultatelor.
Chiar acţiunile de protest ale concetăţenilor noştri, determinate de organizarea defectuoasă a
votului la ultimele alegeri prezidenţiale, au demonstrat, prin alegerea candidatului Klaus Iohannis,
necesitatea unei legi electorale întocmite după regula “lucrului bine făcut”, şi nu „pe picior”.
După cum se cunoaşte, în data de 3 decembrie a.c., printr-o hotărâre comună a Camerei Deputaţilor
şi Senatului, s-a stabilit ca termen pentru Comisia comună a Camerei Deputaților şi Senatului
pentru elaborarea propunerilor legislative privind legile electorale, data de 30 iunie 2015, dată
până la care Comisia va centraliza propunerile legislative privind legile electorale într-o inițiativă
legislativă cuprinzătoare.
Este de notorietate că, în condițiile actuale în care se află diaspora românească, este nevoie de o lege
electorală bună, care să nu mai fie schimbată în fiecare ciclu electoral. Legea electorală precum și
legea votului prin corespondență sunt legi extrem de complexe care implică multă responsabilitate
din partea Legislativului și voinţă politică din partea tuturor partidelor parlamentare. Acestea trebuie
să înțeleagă că votul prin corespondenţă este o necesitate de o importanţă majoră pentru evoluţia
spre o democraţie consolidată, de tip occidental.
Este de datoria fiecăruia dintre parlamentarii români să vină cu contribuţia sa proprie la această lege.
În acest sens, mă declar susținătorul demersului prin care parlamentarii sprijiniți de organizațiile
românilor din diaspora, precum și de organizaţia Global Romanian Society of Young Professionals
(GRASP) să finalizăm, printr-un efort comun, textul viitoarei legi a votului electronic și prin
corespondență.
Numai o lege electorală atotcuprinzătoare - care să includă, aşa cum este în Germania, opţiunea
votului electronic şi prin corespondenţă pentru cetăţenii din afara hotarelor ţării - va împiedica, pe
viitor, guvernanţii din orice partid ar fi ei, să încalce dreptul fundamental la vot şi articolul din Codul
penal, care pedepseşte pe cei care împiedică, prin orice mijloace, exercitarea dreptului constituţional
de vot.
Pentru ca această lege să fie europeană şi exhaustivă, ea trebuie să fie elaborată pe baza unui larg
consens între toate partidele parlamentare, precum şi a unei dezbateri cu toate ONG-urile care au
obiect de activitate protecţia drepturilor constituţionale.
De asemenea, voi solicita și voi insista ca propunerea legislativă să fie pusă în dezbatere publică
pe pagina de Internet a Camerei Deputaţilor, pentru ca toate persoanele interesate să poată înainta
propuneri și sugestii, și astfel, în final, Parlamentul să aprobe o lege cu adevărat bună şi care să aibă
ca termen de finalizare data de 30 iunie 2015!
Mircea Lubanovici
Deputat Colegiul 3 - Diaspora
Președintele Comisiei pentru comunitățile de români din afara granițelor țării
“O lege electorală bine făcută”
Spre o corectă informare a mass-mediei şi a publicului, consider că este de datoria mea ca, în calitate
de deputat de Diaspora şi Preşedinte al Comisiei pentru comunităţile de români din afara graniţelor
ţării, să fac unele precizări asupra modului în care s-a votat, marți - 9 decembrie a.c., în plenul
Camerei Deputaţilor, la proiectul de lege privind introducerea votului prin corespondenţă pentru
românii din străinătate, care a fost respins.
În cursul celor două mandate de deputat, am întreprins, constant, acţiuni şi demersuri în
favoarea concetăţenilor mei din Diaspora. Votul prin corespondență și votul electronic a
fost și rămâne una dintre prioritățile mele! Reamintesc, aici, ca dovadă, acțiunile și pozițiile
de susținere avute în decursul timpului: declaraţiile susţinute în plenul Camerei Deputaţilor
din 5 aprilie 2011 şi 25 noiembrie 2014 (se pot consulta http://www.cdep.ro/pls/steno/
steno.stenograma?ids=7435&idm=1,002&idl=1, http://www.cdep.ro/pls/steno/steno.stenograma?
ids=6987&idm=1,01&idl=1), precum şi declaraţia politică privind îmbunătăţirea legislaţiei pentru
exprimarea votului cetăţenilor din diaspora din 16 noiembrie 2010 (http://www.cdep.ro/pls/steno/
steno.stenograma?ids=6920&idm=1,13&idl=1), pledoaria pentru o lege electorală mai accesibilă
pentru românii din diaspora prezentată în Camera Deputaţilor la data de 15 septembrie 2010 (http://www.cdep.ro/pls/steno/steno.stenograma?ids=6890&idm=1,9&idl=1) şi Scrisoarea deschisă către
premierul României din 3 noiembrie 2014 (http://www.lubanovici.us/scrisoare-deschisa-catre-premierul-romaniei-victor-viorel-ponta).
După acest “remember”, cred că nimeni nu poate pune la îndoială angajamentul meu faţă de românii
pe care-i reprezint.
Subliniez încă o dată că votul prin corespondenţă este o prioritate absolută pentru mine ca deputat,
dar mai ales pentru românii din Diaspora. Votul electronic şi prin corespondenţă poate rezolva multe
din problemele și umilinţele la care au fost şi încă sunt supuşi, la fiecare scrutin, românii din afara graniţelor ţării.
În acest context, reamintesc că, între anii 2010 - 2011, cu sprijinul unui Consiliu Consultativ format
din membri ai societății civile și experți în politici publice, a fost implementat “proiectul Diaspora
Votează”, cu scopul de a găsi soluțiile legislative optime la îmbunătățirea procesului de vot, mai ales
în străinătate. Cu acea ocazie, au fost identificate, în urma cercetărilor realizate, următoarele avantaje
esenţiale în favoarea introducerii votului electronic prin Internet şi ale votului prin corespondenţă:
1) costurile reduse de operare în comparaţie cu extinderea numărului de secţii de votare sau
introducerea votului prin poştă;
2) gradul înalt de securitate şi depistarea potenţialelor voturi duble;
3) creșterea gradului de participare;
4) evitarea costurilor suplimentare pentru cei cu acces la Internet;
5) timpul mai scurt la numărarea voturilor și până la raportarea rezultatelor.
Chiar acţiunile de protest ale concetăţenilor noştri, determinate de organizarea defectuoasă a
votului la ultimele alegeri prezidenţiale, au demonstrat, prin alegerea candidatului Klaus Iohannis,
necesitatea unei legi electorale întocmite după regula “lucrului bine făcut”, şi nu „pe picior”.
După cum se cunoaşte, în data de 3 decembrie a.c., printr-o hotărâre comună a Camerei Deputaţilor
şi Senatului, s-a stabilit ca termen pentru Comisia comună a Camerei Deputaților şi Senatului
pentru elaborarea propunerilor legislative privind legile electorale, data de 30 iunie 2015, dată
până la care Comisia va centraliza propunerile legislative privind legile electorale într-o inițiativă
legislativă cuprinzătoare.
Este de notorietate că, în condițiile actuale în care se află diaspora românească, este nevoie de o lege
electorală bună, care să nu mai fie schimbată în fiecare ciclu electoral. Legea electorală precum și
legea votului prin corespondență sunt legi extrem de complexe care implică multă responsabilitate
din partea Legislativului și voinţă politică din partea tuturor partidelor parlamentare. Acestea trebuie
să înțeleagă că votul prin corespondenţă este o necesitate de o importanţă majoră pentru evoluţia
spre o democraţie consolidată, de tip occidental.
Este de datoria fiecăruia dintre parlamentarii români să vină cu contribuţia sa proprie la această lege.
În acest sens, mă declar susținătorul demersului prin care parlamentarii sprijiniți de organizațiile
românilor din diaspora, precum și de organizaţia Global Romanian Society of Young Professionals
(GRASP) să finalizăm, printr-un efort comun, textul viitoarei legi a votului electronic și prin
corespondență.
Numai o lege electorală atotcuprinzătoare - care să includă, aşa cum este în Germania, opţiunea
votului electronic şi prin corespondenţă pentru cetăţenii din afara hotarelor ţării - va împiedica, pe
viitor, guvernanţii din orice partid ar fi ei, să încalce dreptul fundamental la vot şi articolul din Codul
penal, care pedepseşte pe cei care împiedică, prin orice mijloace, exercitarea dreptului constituţional
de vot.
Pentru ca această lege să fie europeană şi exhaustivă, ea trebuie să fie elaborată pe baza unui larg
consens între toate partidele parlamentare, precum şi a unei dezbateri cu toate ONG-urile care au
obiect de activitate protecţia drepturilor constituţionale.
De asemenea, voi solicita și voi insista ca propunerea legislativă să fie pusă în dezbatere publică
pe pagina de Internet a Camerei Deputaţilor, pentru ca toate persoanele interesate să poată înainta
propuneri și sugestii, și astfel, în final, Parlamentul să aprobe o lege cu adevărat bună şi care să aibă
ca termen de finalizare data de 30 iunie 2015!
Mircea Lubanovici
Deputat Colegiul 3 - Diaspora
Președintele Comisiei pentru comunitățile de români din afara granițelor țării
Comentarii