Radu Gyr dedica o poezie lui Mircea Eliade


Printre numeroasele corespondențe purtate de Mircea Eiade cu oamenii de cultură ai vremii se numară și poetul Radu Gyr care îi trimite o serie de poezii lui Eliade. Una din ele intitulată "Țapul sălbatic" poetul i-o dă cu dedicație.


                                                                           Țapul sălbatic
                                                                                         lui Mircea Eliade

L-am întâlnit în rîpa de sub cruce,
Zbârlit de pîndă cu pădurea-n nări.
Era frumos ca piscul cînd străluce
și tânăr cum e vântul beat de zări. 

Când freamăta din creștet ca gorunii,
când împietrea ca țarcul de granit.
Punînd sfințenie sălbăticiunii,
soarele-i sta-ntre coarne, răstignit.

Sub gresii aspre ochii lui, o clipă,
sau dușmănit, fierbinți, cu ochii mei,
în vârfuri de cuțite care țipă
și-n crâncene amnare cu scântei.

Opriți în loc, o clipă, față-n față,
ne-am fulgerat, năprasnici și vrăjmaș.
Îl căutasem parcă de o viață
și-acum țâșnea din flăcări la doi pași.

Ca prins în rădăcini, cu pumnii țepeni,
n-am tras nici plumbi, nici n-am smucit jungher.
Pe repezișul cremenei cu jnepeni
jivina mea s-a năpustit în cer.

de Radu Gyr


Mircea Eliade Papers, Special Collections Research Center, University of Chicago Library. Martie 2019

Comentarii