sâmbătă, 30 iunie 2007

Admiratele Americi

Ti-ai dori sa lucrezi pentru o companie in care seful sa-ti spuna: "Simtete liber sa-mi spui ce am gresit azi, pentru a ma putea perfectiona" ? Cred ca majoritatea din noi ar raspunde afirmativ la o asemenea intrebare.Chiar daca s-ar putea crede ca astfel de manageri sunt de vis, ei chiar exista, Robert Preston e unul din ei, si e unul din motivele pentru care Hotelul pentru care lucreaza in Wasington DC a fost ales de catre revista americana Fortunes intre cele mai admirate 100 de companii pentru care sa lucrezi. In acest clasament participa orice companie care are peste sapte ani vechime si cel putin o mie de angajati, iar evaluarea se face in functie de regulamentele, cultura fiecarei compani si parerile propriilor angajati, selectati la intamplare, despre locul de munca.
Nu o sa incep sa le enumar pe fiecare pentru ca ar fi prea multe de spus despre ele. Nici nu o sa va spun la care din ele se castiga cel mai bine, chiar daca salariile angajatilor la unele din ele pot ajunge la peste cinci sute de mii de dolari anual. Am sa vorbesc mai putin despre bani, pentru ca la multe din ele salariile sunt comparativ egale cu a oricarei compani de profil, si mai mult despre motivele pentru care proprii angajati le-au votat sa fie in top.
Ce le face sa fie atat de extraordinare?!
Sa luam de exemplu compania Starbucks care este un lant de cafenele. Presedintele companiei Jim Donald isi numeste angajati parteneri, si isi petrece zilnic cateva ore telefonand personal, la intamplare, la cel putin zece manageri zonali si la cateva din magazine. La compania Cisco System, producatoare de retele si echipamente de comunicare, presedintele companiei John Chambers are o relatie foarte directa cu angajati, in special cu cei noi cu care se intalneste personal la scurt timp dupa ce acestia au fost angajati, iar lunar are intalniri cu restul angajatilor pe care ii incurajeaza sa-i puna intrebari dificile. La Aflak o companie de asigurari cu peste sapte mii de angajati, anual, au saptamana aprecieri angajatilor, in care timp de sapte zile angajati sunt sarbatoriti cu mancarea, concerte, cadouri, mini campionate de baseball, parcuri de distractii, etc. Toate cheltuielile fiind suportate de catre companie si la care sunt invitati nu doar angajatii ci si familiile acestora. La Nordstrom o retea de magazine de imbracaminte de lux, angajati sunt incurajati cu motto-ul " actioneaza ca si cum numele tau ar fi scris pe usa de la intrare" si asta deoarece vanzatori au deplina putere de decizie in a preschimba un produs sau rambura banii clientilor nemultumiti, iar comisioanele pe care vanzatori cei mai buni le pot incasa din vazari pot depasi suta de mii de dolari anual. La CarMax o retea de magazine care vand automobile, angajati pot cumpara orice masina care sta in stoc mai mult de doaua saptamani, cu doar doua sute de dolati peste pretul de productie. Cand un angajat se ofera sa faca voluntariat pentru firme nonporfit, CarMax le plateste zece dolari pentru fiecare ora lucrata. La compania Timberland producatoare de incaltaminte, principalul obiectiv este salvarea mediului inconjurator iar angajati care cumpara masini electrice, primesc trei mii de dolari bonus. Presedintele companiei Jeffrey Swartz descrie cum decurge un interviu pentru angajare la Timberland. Persoanele care vin la interviu sunt rugate sa se imbrace cu hainele favorite si cat mai pasional, dar nu cu papuci produsi de companie. Unul din aplicanti sa prezentat intr-o zi la interviu imbracat cu un costum albastru foarte strans pe corp, cand a fost intrebat, omul ia spus ca era costumul purtat in ziua nunti cu ani in urma si ca isi aminteste fiecare moment din acea zi. "Abia astept sa am cu acest om o discute personala " spune presedintele companie "pentru ca stiu ca va fi una creativa si acest om va lupta pentru ideile si conceptiile personale pe care le are". Cu oameni care sunt mai in varsta are o alta metoda, inainte de ai angaja sunt chemati la o zi de voluntariat in folosul comunitati. "La interviu s-ar putea sa fie mai inteligenti decat mine, insa pe teren este in afara zonei lui de comfort si atunci poti vedea cine este cu adevarat" spune Jeffrey.
La Hot Zone o alta retea de magazine cu peste 650 de locatii in America, unul din angajati declara ca e singurul loc din toate magazinele unde a mai lucrat, unde nimeni nu ia spus sa dea muzica rock mai incet in magazin sau cum sa vina imbracat la munca. Rick Littlefield 28 de ani, managerul unuia din magazine declara ca toti angajati sunt asteptati sa participe regulat la concerte rock. Angajati primesc bani inapoi pentru biletele de concert daca complecteaza un chestionar de genul: cu ce haine au fost imbracati cei din formatie sau ce imbracaminte purtau cei prezenti la concert.
In Plante si Moran o companie de contabilitate si consultanta angajati sunt incurajati sa aplice regula lor de aur " vorbeste cu voce tare, daca ceva nu merge bine, facem schimbari"
Cred ca toate aceste compani isi au un loc bine meritat, nu atat prin clasarea lor pe un anumit loc in primele 100 ci prin exemplele demne de urmat de catre oricare alta companie de pe glob.

Niciun comentariu: