Super Bowl XLV 2011 cu multa pizza, bere si televizoare


Daca  in tara romanul este microbist si iubeste fotbalul, noi romanii  de peste Atlantic ne-am  adaptat  la fotbalul American, un sport care in ciuda numelui este jucat mai mult cu mainile, fiind apropiat de rugby.
Americanii insa sunt inebuniti dupa acest joc fiind de altfel cel mai popular sport in America.  Chiar si noi romanii de putem mandri cu un conational care joca in NFL, adica liga profesionista americana. Este vorba despre un timisorean emigrat in America, pe nume, Zoltan Meszko  selectionat in echipa New England Patriots.  Despre el insa am sa vorbesc  poate mai in detaliu intr-un alt articol.
Anul trecut conform companiei de rating Nielsen s-a estimat ca aproximativ 154 milioane de americani au asistat la finala de fotbal dintre echipele  din New Orleans  si  Indianapolis.  Estimarile facute de Federatia Nationala a Vanzatorilor arata  ca americanii au cheltuit, cu ocazia meciului,  uriasa suma de  aproape 9 miliarde de dolari  pe produse de gen: mancare, haine, sau televizoare. 
Una din marile companiile producatoare de pizza estimeaza ca anul acesta va vinde in ziua meciului cam 30 de milioane de feli de pizza, vanzarile crescand cu 50 la suta in aceasta zi de duminica fata de oricare alta din restul anului. Alte doua companii producatoare de pizza de top spera si ele ca vor vinde aproape 3 milioane de pizza, producand astfel venituri de zeci de milioane de dolari.
 Nici vanzarile de snackuri nu se lasa mai prejos, americanii consumand conform  agentiei Nielsen peste 80 de tone de cipsuri, covrigi sau popcorn, adica vanzari de peste 600 de milioane de doalri .
Cat priveste companiile care vand imbracamite inscriptionata cu numele echipelor de fotbal si ele se asteapta sa faca vanzari record. Echipa de fotbal Green Bay Packers de exemplu, care va juca  anul aceasta finala cu echipa Pitsburg Steelers, in 2007 cand a castigat campionatul, adica super bowlul, a reusit sa stabileasca un record de vanzari; produsele  purtand numele echipei, incasand  nu mai putin de 125 de milioane de dolari.
O alta sursa importanta de venit o realizeaza industria electronicelor, mai précis producatorii si vanzatorii de  televizoarelor, deoarece americanii vor sa vizioneze  acest meci de fotbal pe  televizoare cat mai performante. 
Televizoarele sunt considerate o investitie importanta, cu toate astea in ciuda recesiunii, Federatia Nationala a Vanzatorilor  estimeaza ca  3,6 % din  cei care vor urmarii meciul, vor face aceasta investitie, intr-un televizor nou.  De exemplu vanzarile televizoarelor cu ecran plat a crescut in saptamana premergatoare meciului de la 43% in 2006 la  94% in 2008., iar vanzarile televizoarele LCD  in aceeasi perioada au crescut de la 23 la 79%.  In ultimii doi ani pretul televizoarelor a scazut cu aproape 30% lucru care a mai diminuat putin din totalul veniturilor.
Partida de fotbal este o  sursa importanta de venit in special pentru televiziunile americane.
In 2010 , 30 de secunde de publicitate  in timpul finale de fotbal American, a costat intre 2,5 si 2,8 milioane de dolari, sau peste 93,000 de dolari pe secunda, cam cat produsul national brut al unor tari din lumea a treia.
Tinand cont de faptul ca o partida de fotbal american are patru reprize, cel mai costisitor timp de difuzare este in pauza primei reprize si la jumatatea meciului, restul timpului fiind ceva mai ieftin.
Pe an ce trece se pare ca pretul este din ce in ce mai mare daca este sa ne uitam la faptul ca in finala din 1967 costul era de doar 42,000 de dolari,  in 2009 ajunsese la 3 milioane de dolari.
De ce  platesc oare companiile atatia bani ? !
Simplu, reclama este sufletul comertului, iar companiile americane stiu cel mai bine acest lucru.
Cum si unde te poti face mai bine cunoscut unui public cat mai numeros si mai divers, decat in timpul unei finale de fotbal american ?
Acest sport este indragit la nebunie de majoritatea americanilor, atat femei cat si barbati, tineri sau varstnici.
Reclamele in care se investesc sute de mii, sau milioane de dolari daca in ele apar si vedete celebre, sunt binecunoscute publicului in primul rand pentru tenta lor comica. Acesta fiind unul din motivele pentru care telespectatori le asteapta cu nerabdare, reclamele fiind special create si prezentate in premiera la acest eveniment sportiv. In functie de cat de reusita este reclama, pretul platit pentru difuzarea ei, chiar daca este piperat, este o investitie foarte profitabila, tinand cont de numarul mare de oameni la care sunt expusi si la faptul ca o reclama de succes ramane pentru mult timp intiparita in mintea privitorilor.
Multe din companiile prezente isi lanseaza in premiera noile produse, altele apar pentru prima data pe piata, iar unele pur si simplu isi consolideaza mai bine pozitia si numele in mintea consumatorilor.
Pentru a exemplifica insa mai bine cat de buna poate fi o astfel de investitie publicitara, putem lua de exemplu companiile producatoarea de bere, care ani la rand a cumparat cel mai mai mare si mai scump spatiu de difuzare a reclamelor. Datorita unor clipuri foarte haioase, reclamele publicitare la produsele lor s-au clasat pe primul loc in preferintele consumatorilor patru ani la rand, uneori ocupand primele trei pozitii, intr-un top al celor mai bune 10 reclame.
Statisticile de specialitate arata ca aproximativ 15 millioane de Americani sunt dependent de alcool,  iar in medie americanii consuma aproximativ 95 de litri de bere pe an.  In America cheltuindu-se annual peste 90 de miliarde de dolari pe bauturi alcoolice.
Daca ar fi sa  luam aceste date in calcul si sa inmultim numarul de spectatori din timpul meciuli de fotbal, cu cativa zeci de centi pentru fiecare sticla de bere consumata, ajungem usor la concluzia ca investitia de cateva milioane de dolari este aproape nesemificativa. Recuperarea ei fiind facuta probabil chiar in timpul vizionari meciului, avand in vedere ca pentru multi privitori un meci de fotbal nu prea merge fara bere, pizza,  popcorn si un televizor cat mai imens.

Comentarii

Anonymous a spus…
SALUT,

In anul 2004, TvSport a transmis cateva meciuri din play off si ciar superbowl-ul. Eu am fost sa-i ajut si am comentat si superbowl-ul impreuna cu Florian Pittis in direct.A fost atunci cand s-a intampat acel "malfunction" cand Janet Jackson a ramasa cu sanul dezvelit...Era la meciul Carolina cu New England...de atunci se pare ca prinde si in R0-fotbalul american- si sunt multe site-uri pe tema asta.. unii chiar incearca asa pentru fun sa-si faca echipe...cool..
Daniel a spus…
O micuta corectura la numarul de telespectatori:
[link=http://sports.yahoo.com/nfl/news?slug=capress-fbn_super_bowl_ratings-5878906]
Marian Petruta a spus…
articolul era despre spectatorii din 2010 nu de anul asta ...