Asociatia "Miros de cer" si profiturile sale de milioane de euro

Obiecte dacice descoperite intamplator langa Zlatna de un pasionat cautator de metale












"Într-o zi de duminică am decis să ies cu fratele meu cu detectorul urcând niște dealuri de la Zlatna unde am observat un loc plin de farmec al naturii, un loc unde parcă te încarci cu energie pozitivă și mi-am spus mie cât și lui Razvan că aici trebuie să fi fost ceva. Am cercetat locul superficial și am observat că în pământ erau multe obiecte ce păreau mai vechi de Evul Mediu, îndeosebi cuie și vârfuri de săgeți. La un moment dat am primit un semnal puternic într-un loc de lângă o stâncă și am săpat aproximativ 35 cm, unde am descoperit un cuțit îndoit. L-am scos încet fara a brusca pietrele care erau în jurul lui și am realizat de-a dreptul siderat că era un pumnal dacic, o SICA! Am continuat să primesc semnal de la aparat și am mai săpat 10 cm, moment în care am descoperit o zăbală de cal tracică! În același loc cu zabala am găsit și o suliță fragmentată cât și un pinten perfect conservat. În continuare am cercetat locul și am mai descoperit încă patru pumnale dacice, cinci lănci îndoite și încă două zăbale extraordinar de bine păstrate. Nu va pot descrie sentimentul! A fost ca și când m-am întors în timp și am atins o parte a civilizației strămoșilor nostri daci. Atunci am simțit că dacii mi-au vorbit după vizita de la Roma.
Ceea ce am descoperit împreuna cu fratele meu în acel vârf de deal cred că reprezintă o necropolă dacică. Am constatat acest lucru pentru că patru pumnale și cinci lănci erau arse și îndoite ritualic, procedeu pe care îl desfășurau dacii la înmormântare. Este remarcabil faptul că obiectele s-au păstrat într-o stare foarte bună datorită solului uscat și stâncos.
Sica dacică era o armă tipică asasinilor, războinicilor iscusiți și după cum se poate vedea în poze, un pumnal mai scurt decât o sabie, încovoiat și cu tăișul pe interior având un canal de scurgere a sângelui după înjunghiere. Pumnalele au încrustate pe lamă diferite simboluri, de la stele la vulturi la elemente zoomorfe, asocieri de puncte, cercuri, linii, unul dintre ele fiind executat de o mana iscusită având un mâner lucrat absolut extraordinar. Canalele încrustate pe lamă numite și Blutrinne reprezintă un element comun armelor folosite pentru înjunghiere și sporesc efectele letale ale acestora.
Acest tip de pumnale s-a găsit în nordul și vestul Bulgariei și în sud-vestul și centrul României, mare parte într-un context arheologic funerar împreună cu alte podoabe ca lănci, zăbale, pinteni, întregind astfel un ritual funerar complet, ceea ce mă face să cred cu tot dinadinsul că locul peste care am dat este o necropolă dacică. Mai rămâne de văzut pe viitor după o serioasă descarcare arheologică la care sper să iau parte, dacă sunt mai mult de 5 morminte de acest tip și dacă inventarul găsit o să includă și spade și de ce nu chiar scuturi.
După descoperire m-am prezentat la Muzeul Național al Unirii din Alba Iulia în termenul legal de 72 de ore de la descoperire, unde am colaborat foarte bine atât cu conducerea instituției cât și cu reprezentantul Poliției Patrimoniului.
Această descoperire peste care am dat întâmplător vine în plus ca o dovada a faptului că Zlatna și împrejurimile au fost puncte importante ce au reprezentat stâlpi de apărare ai aurului din Apuseni contra cotropitorilor. La o primă vedere, reprezentanții muzeului au remarcat ca astfel de pumnale cu decorații și cu o măiestrie a lucrăturii aparțineau ofițerilor daci, a războinicilor de elită din regatul strămosilor noștri.
Ce senzatie de nemurire sufletească am avut când am scos din pământ un pumnal exact ca și cel de pe Columna lui Traian cu care Decebal și-a curmat viața…
Așadar în continuare apar elemente noi ale importanței civilizației traco-dacice în zona noastră și sunt convins ca nu vor fi ultimele."

                                                                              Tudor Ponoran

Comentarii